Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för vetenskapsteorins grunder och dess historia
- redogöra för grundläggande vetenskapliga metoder och begrepp
- resonera för och emot olika vetenskapliga perspektiv, teorier och begrepp
- formulera och diskutera forskningsproblem samt utveckla en forskningsplan
- motivera val av teorier och metoder för en vetenskaplig undersökning.
Innehåll
I kursen behandlas vetenskapsteorins grunder och
dess historia och utveckling fram till nutid. Speciellt fokus riktas mot
vetenskapsteorins moderna utveckling under 1900-talet vilken omfattar
positivismen, falsifikationismen, paradigmteorin och postmodernismen. I kursen
behandlas distinktionen mellan kvalitativa och kvantitativa metoder samt ett urval
av metoder för datainsamling så som etnografiska metoder, intervjumetodik,
fallstudier, fokusgruppintervjuer, experimentella metoder och designforskning. Därtill
omfattar kursen hur man utifrån teori och metod analyserar empiri. Grundläggande
vetenskapsteoretiska problem som kursen behandlar är huruvida det finns en
vetenskaplig metod, om vetenskapen är rationell och objektiv, samt om
vetenskapliga teorier kan vara sanna. I kursen formuleras och diskuteras olika
sätt att ställa upp ett forskningsproblem, vilket sedan kan utvecklas till en
forskningsplan.
Examinationsformer
Modul 1 examineras genom en skriftlig tentamen.
Modul 2 examineras genom aktivt deltagande på
seminarier samt skriftliga
inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Arbetet på kursen bedrivs i form av föreläsningar samt obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda modulerna.
Betygsrapportering:
Modul 1: Vetenskapsteori och metod - 4 hp
Modul 2: Problemformulering och forskningsplan - 3,5 hp
Förkunskapskrav
- 120 hp inom Bildproduktion, inklusive antingen kursen Manus för TV och film 4. TV-format och klassiskt berättande, 15 hp eller kursen Människan och den rörliga bilden, 7,5 hp
Övrigt
Ersätter BQ2025.