Kursplan

Arabiska för lärare i modersmål i åk 7-9 och gymnasieskolan, 30 hp (1-30 hp). Ingår i Lärarlyftet.

Kurskod
GAR2GA
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Arabiska (ARA)
Ämnesgrupp
Arabiska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2020-04-01.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-04-01.

Lärandemål

.

Delkurser

1.
Arabisk grammatik och text, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande grammatiska begrepp på svenska och arabiska
  • analysera enklare texter grammatiskt
  • skriva enklare, grammatiskt korrekta texter
  • reflektera över sitt eget inlärande av grammatik
  • reflektera över kontrastiva aspekter mellan svenska och arabiska och hur detta kan användas i undervisning.

2.
Arabisk grammatik och språkstruktur, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för det arabiska språkets struktur
  • förklara grunderna för arabisk grammatisk analys
  • skapa egna texter utifrån specifika grammatiska instruktioner och en särskild målgrupp
  • problematisera standardarabiskans roll i det moderna samhället
  • bedöma skriftliga arbeten enligt en fastslagen mall.

3.
Arabiska med didaktisk inriktning: arabisk litteratur, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • reflektera runt begreppet arabisk litteratur och dess avgränsningar
  • redogöra för ett antal stilbildande författarskap inom arabisk litteratur från för-islamsk tid till modern tid
  • relatera mellan skönlitterära texter av olika slag och de samhällen de beskriver
  • diskutera den världsbild som uttrycks i de skönlitterära texterna i relation till studentens vardag och i förlängningen i ett elevperspektiv
  • redogöra för hur skönlitteratur kan användas i undervisning
  • genomföra enklare jämförelser mellan arabiska och svenska litterära texter.

4.
Arabiska med didaktisk inriktning: Kommunikativa färdigheter, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • identifiera olika språk och stilnivåer inom arabiska och diskutera deras kulturpolitiska och språkpolitiska framväxt
  • reflektera över elevernas behov av kommunikativa färdigheter i olika sammanhang och hur dessa kan utvecklas i undervisningen
  • diskutera hur kulturbundna regler och uttryckssätt kan integreras i undervisningen
  • resonera runt sociolekter och stilnivåer i relation till elevernas kommunikativa färdigheter
  • sammanställa kortare lektionsplaner med syfte att utveckla kommunikativa förmågor hos eleverna.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser som läses efter varandra.

Delkurser

1.
Arabisk grammatik och text, 7,5 högskolepoäng

Under delkursen introduceras grundläggande grammatiska begrepp som sedan används för skriftliga och muntliga analyser av enklare skönlitterära texter. Studenten använder basgrammatiken för att skriva kortare, grammatiskt korrekta texter samt genomföra muntliga redovisningar om förberedda ämnen. Delkursen ger verktyg för vidare resonemang runt det egna lärande samt olika sätt att studera grammatisk analys, bland annat från ett svenskspråkigt perspektiv. Under delkursen anläggs ett jämförande perspektiv på enklare grammatiska strukturer i arabiska och svenska och diskussioner om hur detta påverkar en lärsituation genomförs.

2.
Arabisk grammatik och språkstruktur, 7,5 högskolepoäng

Under delkursen introduceras grunderna för arabisk grammatisk analys och dessa relateras till textläsning och textskapande. Arabisk morfologi och ordstammars betydelse för textanalys och språkförståelse presenteras. Ett urval av arabiska skönlitterära texter för barn och ungdomar studeras med utgångspunkt i morfologi och grammatik. Studenterna omsätter sedan sina kunskaper i egna texter och övningar för specifika målgrupper. Delkursen presenterar verktyg för skriftlig återkoppling och bedömning och detta anänvds praktiskt genom läsning och diskussion av de medstuderandes texter. Delkursen problematiserar också standardarabiskans roll och grammatikanvändning i det moderna samhället och i ett andraspråksperspektiv.

3.
Arabiska med didaktisk inriktning: arabisk litteratur, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att utveckla en fördjupad förståelse för arabisk skönlitteratur från olika tidsepoker och genrer. Delkursen inleds med en avgränsande fråga vad som ryms i begreppet arabisk litteratur och går sedan vidare med en genomgång av ett antal stilbildande författarskap inom prosa, poesi och teater från för-islamsk tid till modern tid. Kvinnors roll som författare och poeter lyfts fram och diskuteras i relation till de samhällsutmaningar som funnits i det arabiskspråkiga området. Inom delkursens ram behandlas skönlitteraturens roll med koppling till modersmålsundervisning med fokus på didaktiska ställningstaganden när det gäller litteraturundervisningen. Delkursen går vidare igenom olika kritiska förhållningssätt som kan anläggas vid val av skönlitteratur för undervisningen i modersmål arabiska. Genom textanalyser diskuterar studenterna hur den världsbild som kommer till uttryck i de litterära texterna speglas eller kontrasteras i den kontext eleverna befinner sig i och hur detta kan användas i undervisning.

4.
Arabiska med didaktisk inriktning: Kommunikativa färdigheter, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att utveckla förmågan att reflektera runt elevers kommunikativa färdigheter samt olika stilnivåer inom det arabiska språket. Under delkursen identifieras olika stilnivåer inom arabiska och resonemang runt hur detta kan påverka elevernas utvecklande av kommunikativ förmågor förs. Delkursen diskuterar elevernas behov av kommunikativa färdigheter på olika nivåer och på vilka sätt detta kan erbjudas i undervisning. Huvudfokus i delkursen ligger på språk i användning, samhällsaspekter av språk, och språkets roll för att skapa fungerande interaktion mellan individer. Delkursen knyter också sociolekter till de olika stilnivåer som finns i arabiska och diskuterar hur kulturbundna regler kan komma eleverna tillgodo i undervisningen. Studenterna omsätter sina kunskaper i kortare lektionsplaner, relaterade till läroplanen för modersmål, med syfte att utveckla elevernas kommunikativa förmågor.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande på seminarierna samt genom skriftliga inlämningsuppgifter. Delkursen avslutas med en muntlig och en skriftlig tentamen.
Delkurs 2 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande på seminarierna samt genom skriftliga inlämningsuppgifter. Delkursen avslutas med en muntlig och en skriftlig tentamen.
Delkurs 3 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande på seminarierna samt genom skriftliga inlämningsuppgifter. Delkursen avslutas genom en skriftlig hemtentamen.
Delkurs 4 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande på seminarierna samt genom skriftliga inlämningsuppgifter. Delkursen avslutas genom en muntlig presentation och en skriftlig hemtentamen.

Arbetsformer

Kursen undervisas genom föreläsningar och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För betyget VG på hela kursen krävs VG på 22,5 hp.

Betygsrapportering:
Delkurs 1, modul 1: Grammatiska begrepp - 3,5 hp
Delkurs 1, modul 2: Praktisk grammatik - 2 hp
Delkurs 1, modul 3: Kontrastiva aspekter - 2 hp
Delkurs 2, modul 1: Språkstruktur - 2 hp
Delkurs 2, modul 2: Text - 3 hp
Delkurs 2, modul 3: Textbedömning - 2,5 hp
Delkurs 3, modul 1: Arabisk litteratur - 4 hp
Delkurs 3, modul 2: Skönlitteratur i undervisning - 3,5 hp
Delkurs 4, modul 1: Språk och stilnivåer - 2 hp
Delkurs 4, modul 2: Kommunikativa färdigheter - 2 hp
Delkurs 4, modul 3: Praktisk tillämpning - 3,5 hp

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet. För att delta i en kurs inom Lärarlyftet ska du ha en behörighetsgivande lärarexamen samt vara anställd av staten, en kommun eller fristående skola och ha en arbetsgivare som har godkänt ditt deltagande. Du som är anställd av annan som enligt avtal med kommunen utför uppgifter på entreprenad inom skolväsendet kan också gå kurser inom Lärarlyftet.
Kurser med inriktning årskurs 7-9 samt gymnasiet riktar sig till de som är anställda som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta.
Se Skolverkets webbplats för mer information: https://www.skolverket.se/skolutveckling/kurser-och-utbildningar/lararlyftets-kurser-for-larare .