Kursplan

Att vara ledare

Kurskod
GAB24E
Poäng
5,0 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Ämnesgrupp
Arbetsvetenskap och ergonomi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2018-09-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-09-21.

Lärandemål

Det övergripande målet med kursen är att den studerande, med utgångspunkt i sin specifika ledarroll och relevanta teorier, ska utveckla en medvetenhet kring ledarrollen i olika situationer.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • beskriva sin ledarroll utifrån teoretiska perspektiv (1)
  • analysera ledarrollen i förhållande till gruppers utvecklingsfaser (2)
  • visa förståelse för olika kommunikationsmönster och hur konflikter kan hanteras (3)
  • övergripande kunna reflektera kring sin roll som processledare när det gäller att leda möten och processer, skapa delaktighet, och driva lärande, utveckling och förändring. (4)
  • visa insikt om hur en ledare kan arbeta med arbetsmiljöfrågor (5)
  • reflektera över sin ledarroll ur ett normkritiskt perspektiv (6)

Innehåll

I kursen ingår en översikt över hur synen på ledarskap har förändrats genom historien. Gruppens utvecklingsfaser berörs och hur ledarrollen kan utformas i förhållande till dessa faser. Kommunikation diskuteras och dialog tas upp som exempel på ett kommunikationsmönster i grupp och kopplas till hur konflikter och svåra samtal kan hanteras. Utifrån ett processledarperspektiv berörs hur möten och processer kan ledas, hur delaktighet kan främjas samt hur lärande, utveckling och förändring kan stödjas. Arbetsmiljöperspektivet berörs genom att diskutera främst den organisatoriska och sociala arbetsmiljön och processer för att arbete med dessa frågor. Ett normkritiskt perspektiv berörs genom att ta upp genus och mångfald i relation till ledarrollen.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande vid seminarier, personliga uppföljningar samt individuella skriftliga uppgifter.

Arbetsformer

Kursupplägget bygger på deltagarnas aktiva medverkan vid ett antal seminarier innehållande övningar, gruppsamtal och reflektion utifrån inläst litteratur.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet