Kursplan

Franska III med didaktisk inriktning

Kurskod
FR2035
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 2
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Ämnesgrupp
Franska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2017-12-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2017-12-19.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande fördjupar såväl sina kunskaper i franska och sin teoretiska medvetenhet inom franskämnets olika delar som förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata, analysera och systematisera forskningsresultat av relevans för den kommande yrkesutövningen som ämneslärare i franska.

Delkurser

1.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som litteraturvetenskapliga, lingvistiska eller didaktiska perspektiv
  • utifrån tidigare forskning formulera en problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • inom givna tidsramar genomföra en självständig studie med krav på vetenskapliga kriterier, forskningsanknytning, relevant metod och teorianknytning, samt argumentation som vilar på väl genomförda analyser
  • visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

2.
Franska: Textanalys - diskurs och korpus, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande koncept och idéer inom korpuslingvistiken och inom diskursanalys
  • argumentera för valet av korpusmaterial utifrån en diskursanalytisk problemställning
  • använda relevanta metoder i arbetet med den valda korpusen
  • presentera ett eget arbete muntligt och skriftligt med ett kritiskt förhållningssätt
  • i form av konstruktiv respons analysera och diskutera andras arbeten.

3.
Litteraturanalys och den fransktalande världen, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att den studerande vidareutvecklar sina kunskaper om fransk litteratur och fördjupar förmågan till litterär analys och kritiskt tänkande. Efter avslutad kurs ska den studerande på god franska kunna:

  • analysera, tolka och diskutera ett urval litterära verk
  • redovisa fördjupade kunskaper om den fransktalande världen och olika aspekter av “la Francophonie“
  • analysera och diskutera historiska, kulturella, litterära och lingvistiska perspektiv på fransktalande länder/regioner
  • självständigt färdigställa ett skriftligt arbete som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring arbetsprocessen.

Innehåll

Kursen innehåller tre delkurser.

Delkurser

1.
Uppsats, 15 högskolepoäng

I delkursen ska den studerande självständigt genomföra en vetenskaplig uppsats utifrån en begränsad problemställning. Uppsatsen kan ha språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller språkdidaktisk inriktning. Den studerande försvarar sin uppsats och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes vetenskapliga arbete vid ett ventileringsseminarium.

2.
Franska: Textanalys - diskurs och korpus, 7,5 högskolepoäng

Delkursen utgör en introduktion till empiriska synsätt inom franska språkstudier, i synnerhet de som har utvecklats inom korpuslingvistiken, och till sociokulturella synsätt inom diskursanalysen. Grundläggande diskursanalytiska begrepp såsom talakter, genre och textfunktioner diskuteras och problematiseras utifrån autentiskt textmaterial. Under delkursens gång undersöker den studerande språkdata med hjälp av datorbaserade verktyg. Den studerande får praktisk erfarenhet av att använda korpusar och mjukvara för analys av språkliga data och för att få svar på egna frågeställningar relaterade till diskursanalys.

3.
Litteraturanalys och den fransktalande världen, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras den fransktalande världen ur historiska, litterära, kulturella och språkliga synvinklar. I delkursen behandlas kurslitteraturen i förhållande till Frankrikes samt fransktalande länders historiska och sociala utveckling. Delkursen startar med en historisk orientering om franskans utbredning i världen och fortsätter med en undersökning av kultur och litteratur i vissa fransktalande områden/länder. Några utdrag ur filmer, romaner och artiklar studeras. Delkursen omfattar också en orientering i några språkliga varianter som talas i dessa områden.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom aktivt deltagande i seminarier och obligatorisk handledning, genom författande och försvar av en skriftlig uppsats, samt genom opposition på en medstuderandes vetenskapliga arbete.
Delkurs 2 examineras kontinuerligt genom muntliga och skriftliga uppgifter och aktivt deltagande på seminarierna.
Delkurs 3 examineras kontinuerligt genom muntliga och skriftliga uppgifter, genom aktivt deltagande på seminarierna samt genom ett slutligt skriftligt arbete.

Arbetsformer

Undervisningen i kursen sker på franska.
Delkurs 1:
Undervisningen ges i form av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och obligatorisk handledning, individuellt och i grupp. Uppsatsen försvaras och diskuteras slutligen på ett ventileringsseminarium.
Delkurs 2 och 3: Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels i seminarieform. Den studerande ska delta aktivt.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs betyget VG på delkurs 1 samt på delkurs 2: moment 2 (3 hp) och delkurs 3: moment 2 (5,5 hp).

Betygsrapportering:
Helkursbetyg
Delkurs 1: Moment 1: Uppsats - 15 hp
Delkurs 2: Moment 1: Textanalys - Grundläggande koncept och idéer - 4,5 hp
Delkurs 2: Moment 2: Textanalys - Eget arbete - 3 hp
Delkurs 3: Moment 1: Litteraturanalys - 2 hp
Delkurs 3: Moment 2: Den fransktalande världen - 5,5 hp

Förkunskapskrav

  • Franska II med didaktisk inriktning, 30 hp på grundnivå, varav 22,5 hp avklarade vid registrering

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och video via en dator eller motsvarande.