Kursplan

Franska för lärare, 45 hp (1-45 hp), åk 7-9 - ingår i Lärarlyftet II

Kurskod
FR1099
Poäng
45 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Ämnesgrupp
Franska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Franska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2018-03-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-03-07.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar goda kunskaper i det franska språket och om franskspråkig kultur och litteratur, samtidigt som den utvecklar både teoretiska kunskaper och metodiska verktyg för att kunna verka i sin yrkesprofession som språklärare. Ett övergripande mål är också att den studerande utvecklar självständighet i studierna, samt förmåga att reflektera över det egna lärandet. Detta innebär att den studerande fördjupar och breddar sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper. Den studerande utvecklar även sin förmåga att bemöta nyanlända elever och elever med behov av särskilt stöd, samt sin förmåga att medvetet reflektera kring genusperspektiv och att använda IT i språkundervisningen.

Delkurser

1.
Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • använda ett basordförråd i franska
  • redogöra för och tillämpa grundläggande kunskaper om det franska språkets struktur
  • översätta kortare texter från svenska till franska
  • beskriva och tillämpa de vanligaste grammatiska termerna i olika former av språklig analys
  • tillämpa den franska basgrammatiken i egen textproduktion
  • reflektera över grammatikens roll i språkundervisningen
  • visa grundläggande förmåga att reflektera över den egna inlärningen.

2.
Språkdidaktik I, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för de främmande språkens historiska utveckling och nuvarande ställning i skola och samhälle i Sverige
  • reflektera över centrala språkinlärningsteorier och deras betydelse för språkundervisningen
  • visa förståelse för skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
  • diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och styrdokument för skolämnet franska.

3.
Muntlig språkfärdighet, 5,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva de vanligaste termerna inom elementär fonetik
  • redogöra för de franska språkljudens egenskaper och för franskans prosodi
  • förstå och använda fonetisk transkription (IPA)
  • förstå vårdat franskt talspråk
  • kommunicera muntligt i vardagliga sammanhang med ett godtagbart uttal
  • tillämpa presentationsteknik i muntlig framställning
  • visa viss självständighet i studierna samt reflektera över den egna inlärningen och kring fonetikens betydelse för språkinlärning.

4.
Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag, 5,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • läsa och tolka ett urval litterära texter
  • analysera skönlitterära texter där grundläggande litterära begrepp tillämpas
  • muntligt och skriftligt redogöra för de viktigaste författarna, genrerna, rörelserna, trenderna och strömningarna inom 1900- och 2000-talens franskspråkiga litteratur
  • visa viss självständighet i studierna samt reflektera över den egna inlärningen
  • reflektera kring användning av litterära texter i språkundervisningen.

5.
Kultur och samhälle I, 5,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • beskriva Frankrikes geografiska aspekter och särdrag
  • redogöra för begreppet ”la francophonie” och dess betydelse
  • redogöra för och diskutera viktiga aspekter av kultur och politik i dagens franska samhälle
  • redogöra för, samt muntligt och skriftligt diskutera, ämnen rörande Frankrike och den fransktalande världen
  • diskutera vad kultur i språkundervisningen kan innebära
  • visa självständighet i studierna samt reflektera över den egna inlärningen.

6.
Skriftlig språkfärdighet II, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • identifiera och förklara olika grammatiska problem inom det franska språket som inlärare av det franska språket vanligtvis stöter på samt reflektera över vad detta innebär i en undervisningssituation
  • tillämpa sina kunskaper i fransk grammatik i egen skriftlig produktion på franska
  • på franska reflektera över franska akademiska texter
  • på franska författa en kortare akademisk text enligt vedertagna akademiska konventioner
  • förstå och sammanfatta en längre text på franska
  • redogöra för grammatiska skillnader mellan franska och svenska samt hur dessa kan förklaras för elever
  • översätta texter med olika karaktär från svenska till franska med språklig säkerhet.

7.
Språkdidaktik II, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa förståelse för elevers syn på och upplevelser av sitt språklärande samt reflektera över hur språkundervisning bör utformas för att gynna elevers språkutveckling med olika modersmål och kulturell bakgrund med utgångspunkt i teorier och forskning om inlärning av främmande språk
  • reflektera över bedömning inom språkundervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument och teorier om bedömning
  • redogöra för bakgrunden till skolans styrdokument med fokus på det europeiska samarbetet och den gemensamma referensramen (GERS)
  • diskutera och reflektera över samspelet mellan inre och yttre faktorer som är knutna till eleven, läraren och den konkreta undervisningssituationen och hur dessa kan bemötas genom att välja innehåll och relevanta arbetssätt i språkundervisningen
  • analysera och kritiskt granska undervisningsmaterial för undervisning i franska som främmande språk ur ett språkdidaktiskt och genusperspektiv och i relation till skolans styrdokument
  • redogöra för och diskutera olika former av informations- och kommunikationsteknik och hur de kan användas i språkundervisningen, samt praktiskt tillämpa dessa i sitt eget språklärande
  • visa förmåga att självständigt planera, genomföra och utvärdera olika moment i språkundervisningen med utgångspunkt i språkdidaktiska teorier och skolans styrdokument.

Innehåll

Kursens delkurser omfattar studier i skriftlig och muntlig språkfärdighet, litteratur, kultur och språkdidaktik.

Delkurser

1.
Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar en systematisk genomgång av grundläggande delar av den franska grammatiken med tillämpningsövningar av olika slag. Språklig analys görs i samband med olika typer av skrivövningar av både styrd och friare karaktär samt översättningar. Delkursen behandlar också hur språklig medvetenhet utvecklas hos elever i olika åldrar.

2.
Språkdidaktik I, 6 högskolepoäng

Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktik och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Ett viktigt inslag är ett grundläggande studium av centrala teorier kring språklärande. Genom att också studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för moderna språk, behandlas relationen mellan teorierna och språkämnets olika moment. På så sätt kopplas alla delkursernas innehåll till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i sitt uppdrag i skolan.

3.
Muntlig språkfärdighet, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar en genomgång av den franska fonetikens huvuddrag och praktiska uttalsövningar. I delkursen ingår också varierade övningar i att förstå talad franska och att kommunicera muntligt i olika situationer. Den studerande får planera och genomföra strukturerade muntliga anföranden. Som förberedelse för den kommande lärarprofessionen får den studerande också skriftligt reflektera kring fonetik och uttalsinlärning utifrån ett didaktiskt perspektiv.

4.
Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar ett studium av ett urval litterära verk från den franskspråkiga världen från 1900- och 2000-talen. De litterära verken behandlas ur litterär, språklig och historisk aspekt. Delkursen omfattar också en litteraturhistorisk orientering till den berörda tidsepoken. De litterära verken diskuteras också utifrån deras didaktiska potential i språkundervisningen.

5.
Kultur och samhälle I, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar ett studium av Frankrikes historia, geografi och samhällsliv. Vidare behandlas aspekter på kultur- och samhällsförhållanden i Frankrike och den fransktalande världen varvid också jämförelser görs med de studerandes egna kulturella erfarenheter.

6.
Skriftlig språkfärdighet II, 7,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar ett fördjupat studium av fransk grammatik. Delkursen innehåller varierade skriftliga samt grammatiska övningar, både av styrd och friare karaktär, såsom sammanfattningar och artikelskrivning. Dessutom ingår övning i översättning.

7.
Språkdidaktik II, 7,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar ett fördjupat studium av språkdidaktiska teorier och skolans styrdokument med fokus på undervisning i franska som främmande språk. Forskning om andraspråksinlärning är utgångspunkt för reflektion och diskussion om medvetenhet vid språkinlärning, kopplingen mellan strategier och språkutveckling och hur dessa kunskaper kan användas i språkundervisningen. Olika aspekter av bedömning och betygsättning i språk utgör ett annat viktigt inslag i delkursen. Den gemensamma europeiska referensramen (GERS) behandlas och sätts i relation till den svenska skolans kurs- och ämnesplaner i moderna språk. I delkursen ingår också att studera hur informationsteknik kan användas i språkundervisning liksom att granska andra typer av undervisningsmaterial för undervisning i franska som främmande språk. Delkursens innehåll omfattar olika aspekter av den konkreta undervisningssituationen och dess problematik såsom bemötande av flerspråkiga och mångkulturella elever samt elever med behov av särskilt stöd.

Examinationsformer

Delkurs
1. Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 högskolepoäng
Fortlöpande examination genom skriftliga inlämningsuppgifter samt skriftlig tentamen.
2. Språkdidaktik I, 6 högskolepoäng
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, muntliga presentationer och diskussioner samt skriftliga inlämningsuppgifter.
3. Muntlig språkfärdighet, 5,5 högskolepoäng
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar i form av inspelningar och inför medstudenter på seminarier.
4. Franskspråkig litteratur I: från 1900 till idag, 5,5 högskolepoäng
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar samt en skriftlig sluttentamen.
5. Kultur och samhälle I, 5,5 högskolepoäng
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.
6. Skriftlig språkfärdighet II, 7,5 högskolepoäng
Fortlöpande examination genom skriftliga inlämningsuppgifter samt genom en skriftlig tentamen och en kortare akademisk text.
7. Språkdidaktik II, 7,5 högskolepoäng
Skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande i seminarier och forumdiskussioner samt muntliga redovisningar.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt nätbaserade obligatoriska seminarier där den studerande ska delta aktivt.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:
Delkurs 1: Moment 1: Baskunskaper i allmän och fransk grammatik - 1 hp
Delkurs 1: Moment 2: Grammatik - 4 hp
Delkurs 1: Moment 3: Skriftlig färdighet - 2,5 hp
Delkurs 2: Språkdidaktik I - 6 hp
Delkurs 3: Muntlig språkfärdighet - 5,5 hp
Delkurs 4: Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag - 5,5 hp
Delkurs 5: Kultur och samhälle I - 5,5 hp
Delkurs 6: Moment 1: Skriftlig produktion och grammatik - 5 hp
Delkurs 6: Moment 2: Akademiskt skrivande - 2,5 hp
Delkurs 7: Språkdidaktik II - 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

All undervisning är nätbaserad. Seminarier och föreläsningar är schemalagda på bestämda tider och seminarierna förutsätter interaktivt deltagande. Kursen kräver därför tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling eller motsvarande funktionsenlig teknisk utrustning.

Undervisningen sker på svenska i delkurs 1, 2 och 7 och på franska i delkurs 3, 4, 5 och 6.

Ersätter FR1090.