Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den forskarstuderande kunna:
- visa kunskap om framväxten av forskarutbildningsämnet pedagogiskt arbete i relation till det utbildningsvetenskapliga fältet
- visa kunskap om forskning i pedagogiskt arbete, dess kunskapsobjekt och metodologier som en orientering i det utbildningsvetenskapliga fältet
- visa förmåga att på ett systematiskt sätt identifiera kunskapsläget inom ett begränsat område samt att syntetisera, diskutera och presentera denna kunskap.
- visa förmåga till kritiskt, reflekterande och självständigt tänkande i relation till egna och andras studier med avseende på behov av ytterligare kunskap, problemformulering, preliminära frågeställningar och metodologiska resonemang
- visa förmåga att värdera vetenskapens möjligheter och begränsningar i relation till det egna ansvaret
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet till forskarutbildning
Övrigt
Summary in English
On completion of the course the doctoral student should be able to:
- demonstrate knowledge of the development of Educational Work as a research discipline in relation to the field of educational science
- demonstrate knowledge of research in Educational Work, its objects of knowledge and methodologies in relation to the field of educational science
- show the ability to systematically identify the state of knowledge in a limited area of research and to synthetize, discuss and present this knowledge
- show the capacity for critical, reflective and independent thinking in relation to one’s own and others’ studies regarding the need for further knowledge, problem formulation, preliminary questions and methodological reasoning
- show the ability to assess the possibilities and limitations of science in relation to one’s own responsibility as a researcher