Kursplan

Marknadsekonomins utveckling i teori och praktik

Kurskod
FÖ3041
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Företagsekonomi (FÖA)
Ämnesgrupp
Företagsekonomi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Företagsekonomi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2017-06-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2017-06-14.
Nedlagd
2021-02-15

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • diskutera idéerna om och utvecklingen av marknadsekonomin (1)
  • förklara framväxten av och innehållet i teoretiska skolbildningar och perspektiv centrala för utvecklingen av ämnet företagsekonomi i allmänhet och marknadsföring i synnerhet (2)

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: ·

  • analysera ett valt teoretiskt område inom ramen för kursen samt skriftligt och muntligt presentera detsamma (3)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • diskutera och reflektera över marknadsekonomins och marknadsföringens samhälleliga och etiska aspekter (4)

Innehåll

I den här kursen analyseras den den historiska utvecklingen av marknadsekonomin. Särskilt uppmärksammas växelspelet mellan praktik och idéerna om densamma - hur perspektiv och institutioner utvecklats och förändrats över tid. Särskild vikt läggs vid den utveckling som är av relevans för utvecklingen av det företagsekonomiska ämnet.
Kursen består av ett antal seminarier där deltagarna diskuterar texter som är centrala för att dels förstå hur marknadsekonomin utvecklats, dels för att förstå olika teoretiska skolbildningar och perspektiv som varit och är centrala för utvecklingen av företagsekonomi. Inför varje seminarium ska varje deltagare ha förberett sig genom att ha läst texterna för respektive seminarium samt även i skrift ha reflekterat över dessa. Ett speciellt seminarium ägnas åt att diskutera och reflektera över marknadsekonomins och marknadsföringens samhälleliga och etiska aspekter. Till det avslutande seminariet ska deltagarna skriva ett kurspapper i vilket en fördjupad analys inom ett valt teoretiskt område inom ramen för kursen ska göras. Respektive deltagare presenterar muntligt innehållet i sitt papper vid det avslutande seminariet.

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar och reflektioner 5 hp (examinerar mål 1, 2, 4) samt genom författande och muntlig presentation av kurspapper 2,5 hp (examinerar mål 3).

Arbetsformer

Seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp