Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera idéerna om och utvecklingen av marknadsekonomin (1)
- förklara framväxten av och innehållet i teoretiska skolbildningar och perspektiv centrala för utvecklingen av ämnet företagsekonomi i allmänhet och marknadsföring i synnerhet (2)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: ·
- analysera ett valt teoretiskt område inom ramen för kursen samt skriftligt och muntligt presentera detsamma (3)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera och reflektera över marknadsekonomins och marknadsföringens samhälleliga och etiska aspekter (4)
Innehåll
I den här kursen analyseras den den historiska utvecklingen av marknadsekonomin. Särskilt uppmärksammas växelspelet mellan praktik och idéerna om densamma - hur perspektiv och institutioner utvecklats och förändrats över tid. Särskild vikt läggs vid den utveckling som är av relevans för utvecklingen av det företagsekonomiska ämnet.
Kursen består av ett antal seminarier där deltagarna diskuterar texter som är centrala för att dels förstå hur marknadsekonomin utvecklats, dels för att förstå olika teoretiska skolbildningar och perspektiv som varit och är centrala för utvecklingen av företagsekonomi. Inför varje seminarium ska varje deltagare ha förberett sig genom att ha läst texterna för respektive seminarium samt även i skrift ha reflekterat över dessa. Ett speciellt seminarium ägnas åt att diskutera och reflektera över marknadsekonomins och marknadsföringens samhälleliga och etiska aspekter. Till det avslutande seminariet ska deltagarna skriva ett kurspapper i vilket en fördjupad analys inom ett valt teoretiskt område inom ramen för kursen ska göras. Respektive deltagare presenterar muntligt innehållet i sitt papper vid det avslutande seminariet.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp