Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- kommunicera grundläggande begrepp, modeller och teorier inom marknadsföring generellt och inom turismmarknadsföring i synnerhet. (1)
Färdighet och förmåga
- söka och samla relevant informaton och kritisk kunna utvärdera olika informationskällor. (2)
- värdera för- och nackdelar med olika marknadsföringsstrategier generellt och inom turism specifikt. (3)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- systematiskt reflektera kring etiska frågeställningar kopplat till marknadsföring. (4)
Innehåll
Kursen startar genom att intoducera marknadsföringens grundläggande begrepp, teorier och modeller, villkor och den strategiska marknadsplaneringsprocessen, tillsammans med varumärkets betydelse och varumärkesstrategier, produktbeslut, prissättning, distribution och marknadskommunikation.
Vidare behandlas marknadsanalys med fokus på omgivningen och konsumentbeteeende. Särskild tonvikt läggs på marknadsföringens tillämpning inom turism.
Examinationsformer
Skriftlig salstentamen (5 högskolepoäng), obligatoriska seminarier med skriftlig inlämningsuppgift samt aktivt deltagande på seminarierna (2,5 högskolepoäng).
Slutbetyg på kursen sätt efter en samlad bedömning av examinator.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Ersätter FÖ1016