Kursplan

Energisystemens sociala sammanhang

Kurskod
EG3004
Poäng
5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Energiteknik (MÖY)
Ämnesgrupp
Energiteknik
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Energiteknik1
Solenergiteknik2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
2A1F
Fastställd
Fastställd 2015-08-27.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2015-11-24.
Nedlagd
2021-03-23

Lärandemål

Det övergripande målet med kursen är att studenten ska förbättra sin förståelse för den betydelse som olika sociala aktörer och sammanhang har för energisystemens funktion. Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • Identifiera ett antal grundläggande faktorer som krävs för att ny energiteknik ska kunna introduceras och få stabilt långsiktigt fotfäste i specifika kulturella sammanhang.
  • Redogöra för hur ett byte av energibärare eller energisystem kan variera med situation och kulturellt sammanhang, förklara hur denna förändring kan påverka olika kategorier av aktörer på varierande sätt, samt förklara skillnaden mellan utifrån- och inifrånperspektiv.
  • Analysera implementering och långsiktigt hållbar användning av energisystem med hjälp av vissa samhällsvetenskapliga begrepp och tillvägagångssätt.
  • Visa insikt i samhälleliga och etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete.

Innehåll

Kursen inkluderar rikligt med exempel från olika delar av världen. Exempel på energisystemens varierande kulturella sammanhang diskuteras under seminarierna utifrån föreläsningar, inläst litteratur, samt studentinlämningar. Studenterna hjälps åt med att förstå och jämföra det lokalt specifika, med att sätta in det lokala i ett internationellt sammanhang och globalt hållbarhetsperspektiv, samt med att hitta lösningar på konkreta problemsituationer.

Studenterna får öva på att analysera olika energisystems möjligheter att börja användas och fungera på ett långsiktigt hållbart sätt. Viss orientering ges även i samhällsvetenskaplig metodik.

Kursen tar sin utgångspunkt i energisystemens tekniska komponenter. Till dessa läggs de sociala komponenter som krävs för att systemen ska fungera ute i samhället, d.v.s. de agerande människor - aktörer - som driver, utnyttjar eller fattar beslut om tekniken. Kursen lägger stor vikt vid sociala aktörers interaktion, samt vid deras respekive kulturspecifika roller, ansvars- och intresseområden. Kursen betonar även vikten av att skaffa sig inblick i olika aktörers subjektiva uppfattningar och erfarenheter av en viss energibärare eller energitjänst.

Examinationsformer

Skriftliga inlämningsuppgifter och seminariepresentationer. En uppsats,som även ska presenteras muntligt. Betyg rapporteras som två moment:

Skriftliga inlämningsuppgifter (2 hp)

Uppsats (3 hp)

Arbetsformer

Huvudsakliga arbetsformer är föreläsningar och seminarier. Arbetsformerna inkluderar även litteraturinläsing, muntliga och skriftliga seminarieförberedelser, samt uppsatsarbete (analysövning).

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen om minst 180 hp och Engelska 6

Övrigt

Max fem examinationstillfällen.

Huvudområde Energi- och miljöteknik borttaget 2015-12-21.