Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt initiera, planera och genomföra en samproduktion för nätet
- motivera specifika designval utifrån relevant datainsamling
- skriva en projektbeskrivning inklusive avtalsmall
- utföra en projektpresentation inklusive visualiseringar i form av en reklamfilmspitch
- skriva en analys av samproduktionen och diskutera det egna arbetet med denna utifrån frågor som rör datainsamling, kreativitet, innovation, retorik, etik, distributionssätt och hållbarhetsaspekter
- reflektera och argumentera runt egna och andras produktioner
- visa samarbetsförmåga med studenter, lärare och extern samarbetspart.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på moment 1 och 2 samt ytterligare ett moment.
Betygsrapportering:
Moment 1: Samproduktion av reklamfilm - 8 hp
Moment 2: Skriftlig projektbeskrivning - 3 hp
Moment 3: Projektpresentation - 2 hp
Moment 4: Skriftlig filmanalys - 2 hp
En förutsättning för att kunna få betyget VG är att reklamfilmen produceras och redovisas inom föreskriven tid.
Förkunskapskrav
- 75 hp inom huvudområdet bildproduktion inklusive kurserna Projektplanering inom filmdesign, 7,5 hp, Etik och upphovsrätt i media, 7,5 hp och Medie- och informationskunnighet: Att se/höra bortom det audiovisuella objektets uppenbara innehåll, 7,5 hp
Summary in English
In the course students learn how to present a project idea for a commercial that is to be distributed via the Internet, how to complete it successfully, as well as how to present the final result.
On completion of the course, students shall be able to:
- independently initiate, plan and complete a co-production for the web
- justify specific design choices based on relevant data acquisition
- write a project description including a template for an agreement
- carry out a project presentation including visualizations in the form of a pitch for a commercial
- write an analysis of the co-production and discuss their own work with it based on the issues related to data collection, creativity, innovation, rhetoric, ethics, methods of distribution and sustainability
- reflect and discuss their own and others‘ productions
- demonstrate interpersonal skills with students, teachers and external collaborative partners.