Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- visa kännedom om betydelsen av visuellt betingad informationskunnighet
- tillämpa multimodal analys på audiovisuella objekt
- visa kännedom om basala visualiseringsmetoder för statistik och data
- genomföra en kort propagandafilm som exemplifierar visualiseringsmetoder för statistiska data
- reflektera och argumentera runt egna och andras produktioner
- visa samarbetsförmåga med studenter och lärare.
Innehåll
I kursen undersöker studenten varför visuellt betingad informationskunnighet är central i förhållande till det framväxande medielandskapet. Kursen syftar till att öka studentens förståelse för hur den medietekniska och audiovisuella kommunikationsutvecklingen ställer krav på medieproducentens kritiska förmågor, inte minst vad det gäller att tolka och förstå visualiseringar av data och statistik.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 4,5 hp.
Betygsrapportering:
Moment 1: Multimodal analys - individuell skriftlig uppgift (3,5 hp)
Moment 2: Gestaltande övning - grupparbete (3 hp)
Moment 3: Opposition och reflektion (1 hp)
Förkunskapskrav
- 6o högskolepoäng inom ämnet Bildproduktion, inklusive kursen Människan och den rörliga bilden, 7,5 högskolepoäng grundnivå 2, eller motsvarande kunskaper.
Övrigt
Summary in English
On completion of the course, the student shall be able to:
- demonstrate knowledge of the meaning of visual information proficiency
- apply multimodal analysis on audiovisual objects
- demonstrate knowledge of basic visualization methods for statistics and data
- produce a short propaganda film that exemplifies visualization methods for statistical data
- reflect on and argue for his/her own audiovisual production as well as that of others
- show the ability to collaborate with other students and teachers.