Kursplan

Användarnytta: Designmetodik, prototyputveckling och etnografi

Kurskod
BQ1095
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Bildproduktion (BPO)
Ämnesgrupp
Medieproduktion
Utbildningsområde
Mediaområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Bildproduktion1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2016-02-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2016-02-19.

Lärandemål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för vad etnografiska metoder kan tillföra en kundcentrerad filmdesignprocess
  • visa förståelse för case-metodik som ett sätt att skapa en kundcentrerad audiovisuell produkt
  • redogöra för basala kreativitetsmodeller
  • tillämpa förvisualisering.

Innehåll

Studenten studerar case-metodik och tillämpar den. Begreppen beställare, kund, kontext och behov problematiseras inom ramen för designmetodik och prototyputvecklingsmetodik. Etnografisk metod tillämpas för att generera data som används som underlag till en förvisualisering av reklamfilm. Basala kreativitetsmodeller studeras.

Examinationsformer

Examination sker genom skriftliga och audiovisuella arbeten, samt genom muntliga redogörelser och diskussioner vid seminarier, handledningar och workshopar.

Arbetsformer

Huvudsakliga arbetsformer är seminarier, föreläsningar och aktivt deltagande i tillämpningsövningar. Närvaro vid seminarier, handledningar och workshoppar är obligatorisk.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 5 hp.

Betygsrapportering:
Moment 1: Designmetodikteori - 2 hp
Moment 2: Etnografisk rapport - 3 hp
Moment 3: Audiovisuell gestaltning - 2,5 hp

Förkunskapskrav

  • 67,5 hp inom ämnet Bildproduktion, inklusive kursen Människan och den rörliga bilden, 7,5 hp grundnivå 2, eller motsvarande kunskaper

Summary in English

Students examine case methodology and apply this. The concepts of purcahser, customer, context and needs are problematised within the framework of design methodology and prototype development methodology. Ethnographic method is used to generate the data that are used as a basis for a pre-visualisation of commercials. Basic creativity models are studied.