Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vad etnografiska metoder kan tillföra en kundcentrerad filmdesignprocess
- visa förståelse för case-metodik som ett sätt att skapa en kundcentrerad audiovisuell produkt
- redogöra för basala kreativitetsmodeller
- tillämpa förvisualisering.
Innehåll
Studenten studerar case-metodik och tillämpar den. Begreppen beställare, kund, kontext och behov problematiseras inom ramen för designmetodik och prototyputvecklingsmetodik. Etnografisk metod tillämpas för att generera data som används som underlag till en förvisualisering av reklamfilm. Basala kreativitetsmodeller studeras.
Examinationsformer
Arbetsformer
Huvudsakliga arbetsformer är seminarier, föreläsningar och aktivt deltagande i tillämpningsövningar. Närvaro vid seminarier, handledningar och workshoppar är obligatorisk.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 5 hp.
Betygsrapportering:
Moment 1: Designmetodikteori - 2 hp
Moment 2: Etnografisk rapport - 3 hp
Moment 3: Audiovisuell gestaltning - 2,5 hp
Förkunskapskrav
- 67,5 hp inom ämnet Bildproduktion, inklusive kursen Människan och den rörliga bilden, 7,5 hp grundnivå 2, eller motsvarande kunskaper
Summary in English
Students examine case methodology and apply this. The concepts of purcahser, customer, context and needs are problematised within the framework of design methodology and prototype development methodology. Ethnographic method is used to generate the data that are used as a basis for a pre-visualisation of commercials. Basic creativity models are studied.