Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och motivera användningen av specifika ljussättningstekniker både framför kameran och i datorn
- redogöra för ljusets roll inom ekologisk perceptionsteori
- uppvisa förmåga att hantera specifika funktioner hos efterbearbetningsverktyg för färgkorrigering
- tillämpa specifika ljussättningstekniker och färgkorrigeringstrategier för att skapa genrespecifik cinematisk stämning
- självständigt genomföra och redovisa en färgkorrigering till en förelagd filmsekvens.
- kunna reflektera och argumentera runt egna och andras produktioner
- visa samarbetsförmåga.
Innehåll
Studenten tillägnar sig kunskaper om specifika
funktioner hos designverktyg för efterbearbetning av rörlig bild. Tillämpning
av dessa verktyg samt tillhörande procedurer och rutiner tränas. Studenten
studerar även genrespecifika ljussättningsstilar och studerar ekologisk
perceptionsteori. Ovanstående kunskaper tillämpas tillsammans med relevanta
kommunikationsstrategier och strukturer för korta berättelser. Detta sker i och
genom färgkorrigerade och ljussatta gestaltningar i formen av reklamfilm,
informationsfilm och/eller instruktionsfilm.
Examinationsformer
Examination sker genom bedömning av skriftliga arbeten, audiovisuella arbeten, muntliga redogörelser, diskussioner vid seminarier, handledningar och workshopar. Närvaro vid seminarier, handledningar och workshopar är obligatorisk.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, aktivt deltagande i tillämpningsövningar samt seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 5 hp.
Betygsrapportering:
Moment 1:
Designverktyg - 3 hp
Moment 2: Perceptionsteori - 2 hp
Moment 3: Gestaltningsövningar - 2,5 hp
Förkunskapskrav
- Det cinematiska språket: Mise-en-scène, 15 högskolepoäng grundnivå 1, eller motsvarande kunskaper
Summary in English
This course teaches the student critical film design skills such as grading, lighting and post-production.
The student gains knowledge and understanding of specific functions of relevant post-production tools.The student practises using both these tools as well as relevant procedures and routines.
The student also studies basic film design mood-setting techniques. This is applied in conjunction with theoretical reflections that concern ecological film theory. Moreover, the student applies colour grading techniques to an already made film that needs to be graded.
The student gains knowledge and understanding of specific functions of relevant post-production tools.The student practises using both these tools as well as relevant procedures and routines.
The student also studies basic film design mood-setting techniques. This is applied in conjunction with theoretical reflections that concern ecological film theory. Moreover, the student applies colour grading techniques to an already made film that needs to be graded.