Kursplan

Biologi för grundlärare årskurs 4-6

Kurskod
BI1026
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Biologi (BIA)
Ämnesgrupp
Biologi
Utbildningsområde
Naturvetenskapliga området, 100%
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för lärarutbildning 2013-01-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2013-01-21.
Nedlagd
2023-06-05

Mål

Ett övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskap i biologi och kompetens att planera, leda, utveckla och utvärdera undervisning i biologi för grundskolans årskurs 4-6 enligt aktuella styrdokument för grundskolan. Kursen syftar till att den studerande utvecklar förmåga att skapa lärandesituationer som tar vara på elevers nyfikenhet, uppmuntrar dem att ställa frågor samt stimulerar dem till undersökningar.

Efter genomgången kurs ska den studernade kunna:

  • visa grundläggande kunskaper i biologi anpassade för undervisning i årskurs 4-6
  • visa grundläggande kunskaper om naturvetenskapens framväxt, särdrag och modeller med tonvikt på biologi
  • tillämpa naturvetenskapliga arbetssätt och genomföra enklare biologiska undersökningar
  • identifiera biologiska processer i vardag och samhälle och använda dessa som utgångspunkt för lärande i undervisningssituationer
  • visa god förtrogenhet med grundskolans kursplan i biologi och utifrån ett didaktiskt perspektiv kunna reflektera över syfte, centralt innehåll och kunskapskrav
  • visa kunskaper om naturvetenskapsdidaktikens teoribildningar samt förmåga att självständigt och kritiskt reflektera över dessa i såväl tal som skrift
  • planera, genomföra och utvärdera undervisning i biologi utifrån aktuella styrdokument
  • visa förmåga att reflektera kring identitet, genus och relationer i samband med diskusioner om pubertet, sexualitet och fortplantning
  • granska naturvetenskap, särskilt biologi, ur ett genus- och hållbarhetsperspektiv

Innehåll

Under kursen behandlas biologins innehåll utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle. Naturvetenskapens karaktär, föränderlighet och gränser problematiseras. I kursen ingår att urskilja och granska naturvetenskap, särskilt biologi, i skola och omvärld ur ett genus- och hållbarhetsperspektiv. Vidare belyses naturvetenskapliga teorier och modeller, olika sätt att beskriva och förklara naturen samt naturvetenskapliga arbetsmetoder. Begreppet hållbar utveckling problematiseras. I kursen bearbetas också områden som pubertet, sexualitet och fortplantning samt reflektioner om identitet, genus och relationer. Det naturvetenskapliga innehållet relateras till olika didaktiska angrepps- och arbetssätt samt det innehåll som beskrivs i de aktuella styrdokumenten för grundskolan. Dessutom ingår att, med ämnesdidaktisk forskning som utgångspunkt, planera, genomföra och utvärdera egen undervisning i biologi.

Examinationsformer

Den studerande examineras fortlöpande genom aktivt deltagande i laborationer och seminarier, genom muntliga och skriftliga redovisningar av seminarieuppgifter och undervisningsprojekt, samt nätbaserade prov.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska exkursioner, seminarier, laborationer och undervisningsprojekt tillsammans med elever i grundskolan.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet.

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

En frivillig campusträff om två dagar ingår. De studerande som inte har möjlighet att delta kommer att få en alternativ uppgift som redovisas muntligt och skriftligt.

En förutsättning för att kunna genomföra kursen är även att den studerande har möjlighet till arbete med elevgrupp i grundskolan.