Kursplan

Implementering av nya arbetssätt i hälso- och sjukvården och socialtjänstens områden

Kurskod
AVV26M
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Vårdvetenskap (VÅE)
Ämnesgrupp
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsområde
Vårdområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Socialt arbete1
Vårdvetenskap2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
2A1N
Fastställd
Fastställd 2021-02-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-02-24.
Reviderad
Reviderad 2021-03-02.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2021-03-02.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska den studerande, med tillämpning inom hälso- och sjukvård och socialt arbete kunna:

  • beskriva ramverk och modeller som är relevanta för implementering
  • beskriva och motivera facilitering som en metastrategi, samt andra strategier, för att stödja implementering
  • beskriva och motivera utfall, metoder och upplägg för utvärdering av implementeringsprocesser.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska den studerande, med tillämpning inom hälso- och sjukvård och socialt arbete kunna:

  • analysera egenskaper hos nya arbetssätt, målgrupper och kontexter som är av betydelse vid implementering
  • planera för implementering av nya arbetssätt i hälso- och sjukvård och socialt arbete samt för utvärdering av implementeringsprocessen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska den studerande, med tillämpning inom hälso- och sjukvård och socialt arbete kunna:

  • värdera och motivera de val som görs i planering av implementering och utvärdering samt värdera styrkor och svagheter i egen och andras implementeringsplaner.

Innehåll

I kursen behandlas:

  • ramverk, modeller och teorier som kan användas i analys av arbetssätt, målgrupper och kontext, och i planering och utvärdering av implementering
  • evidensbas för det arbetssätt som ska implementeras, hur arbetssättet kan specificeras samt metodtrohet och anpassningar
  • facilitering och andra strategier för att stödja implementering av nya arbetssätt
  • utformning av plan för genomförande och utvärdering av implementeringsprocess.

    Examinationsformer

    Skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.

    Arbetsformer

    Föreläsningar, återkoppling på andra studenters arbete, obligatoriska seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.

    Betyg

    Som betygsskala används U–G.

    Betygsrapportering:

    • Skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, 7,5 hp.

    Förkunskapskrav

    • Minst 90 hp inom vårdvetenskap, medicin/medicinsk vetenskap, socialt arbete eller social omsorg inklusive ett examensarbete omfattande minst 15 hp

    Övrigt

    Kursen motsvarar VV3015.