Kursplan

Multisjuklighet, diagnostik och behandling för äldre ur ett omvårdnadsperspektiv

Kurskod
AVÅ28L
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Omvårdnad (OMV)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Omvårdnad1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2022-11-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-11-14.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förstå och analysera hur åldersförändringar påverkar multisjuklighet, psykisk ohälsa och demenssjukdom utifrån individens fysiska, psykiska och sociala situation
  • visa kunskaper i farmakologi och säker läkemedelshantering gällande den äldre människans läkemedel
  • värdera betydelsen av god omvårdnad vid fysiska och psykiska ohälsotillstånd ur ett etiskt och personcentrerat förhållningssätt.
  • tillämpa aktuell forskning i omvårdnad vid multisjuklighet, psykisk ohälsa och demenssjukdom
  • föreslå och planera för en hållbar och god vård vid åldersförändringar utifrån ett mikro-, meso- och makroperspektiv.

Innehåll

Kursen behandlar äldre personers åldersförändringar avseende multisjuklighet generellt och psykisk ohälsa och demenssjukdom specifikt. I kursen ingår diagnostisering och behandling, farmakologi och säker läkemedelshantering gällande den äldre människans ordinerade läkemedel samt god omvårdnad vid ohälsotillstånd ur ett etiskt och personcentrerat förhållningssätt.
 
 

Examinationsformer

  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Seminarier

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Modul 1 - 2 hp | U–G
  • Modul 2 - 2 hp | U–G
  • Modul 3 - 3,5 hp | U–G

Behörighet

  • Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen eller sjuksköterskeexamen om minst 180 hp med minst 90 hp inom ämnet omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap varav 15 hp utgörs av ett examensarbete

Övrigt


Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.