Lärandemål
Kursens
övergripande mål är att studenten ska uppnå en bredare och djupare kompetens om
äldre personer och åldrande utifrån socialgerontologisk teori, etik, äldre
personers erfarenheter inom vård och omsorg, samt att utifrån sin profession
utveckla sin förmåga till interprofessionell samverkan i omvårdnad och social omsorg
om den äldre personen.
Efter
avslutad kurs skall studenten kunna:
- problematisera centrala socialgerontologiska begrepp och teorier
- reflektera, utifrån socialgerontologisk teori, över interaktionen mellan äldre personers sociala, fysiska och kulturella sammanhang och deras livskvalitet och funktionsförmåga
- analysera betydelsen av klass, kön, etnicitet, livsstil och globalisering för ett hälsosamt åldrande
- reflektera över äldre personers erfarenheter av åldrande, vård och/eller omsorg
- reflektera över etiska dilemman i samband med möten med äldre personer utifrån ett personcentrerat förhållningssätt/brukarperspektiv som bevarar den äldre personers integritet, värdighet och autonomi i olika vård-/omsorgssammanhang
- problematisera sjuksköterskans/socialarbetarens ansvar att initiera och verka för samverkan med andra yrkesgrupper, äldre personers anhöriga och frivilligorganisationer
- visa kunskap om de två separata lagstiftningar som reglerar vård och omsorg om äldre personer samt analysera konsekvenser av detta
- förhålla
sig kritiskt till forskningsmetoder i förhållande till evidensbaserad praktik.
Innehåll
I kursen behandlas:
- socialgerontologiska teorier rörande åldrandet
- miljöfaktorer (sociala, fysiska och kulturella)
- teamarbete och interprofessionell samverkan
- begrepp som jämlikhet, integritet, värdighet, autonomi och etik vid vård/omsorg av äldre personer
- lagar, författningar och föreskrifter rörande vård och omsorg om äldre personer
- personcentrerat förhållningssätt/brukarperspektiv
- forskning
och evidens.
Examinationsformer
Grupparbete som redovisas vid seminarier. En individuell skriftlig rapport, muntligt försvar av denna samt opponering av annan studerandes rapport vid ett seminarium.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, grupparbete och fältarbete.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Muntlig redovisning, rapport och opponentskap, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Svensk eller internationell legitimation som sjuksköterska, socionomexamen, social omsorgsexamen om minst 180 hp
Övrigt
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogram inom vård av äldre. Kursen motsvarar VÅ3137. Kursen kan inte ingå i examen vid Högskolan Dalarna parallellt med kursen Äldre personers levnadsvillkor inom ämnet socialt arbete.