Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska uppnå bredare kompetens och fördjupade kunskaper inom vård av äldre i teoretisk och verksamhetsförlagd utbildning. Studenten ska självständigt kunna identifiera komplexa ohälsotillstånd samt identifiera behov vid livets slut. Vidare ska den studerande utifrån sin profession utveckla sin förmåga att leda samverkan i vården av den äldre människan.
Efter avslutad kurs ska den studerande självständigt i komplexa vårdsituationer teoretiskt och praktiskt och med ett evidensbaserat förhållningssätt kunna:
- reflektera över och tillämpa ett interkulturellt personcentrerat förhållningssätt som bevarar jämlikhet och värdighet i olika komplexa vårdsituationer och vid livets slut
- självständigt identifiera, bedöma, analysera och värdera behov, behandling och omvårdnad hos äldre långvarigt och multisjuka personer
- diskutera och analysera sjuksköterskans ansvar att initiera, planera och leda omvårdnadsarbete och verka för samverkan, handledning och undervisning med den äldre personen, dess anhöriga och andra yrkesgrupper
- reflektera och diskutera möjligheter att använda digital teknik i omvårdnad och undervisning
- utföra och analysera dokumentation av omvårdnad i samverkan med den äldre personen och anhöriga
- tillämpa, analysera och värdera behandling med olika hjälpmedel och behandlingsmetoder med beaktande av den äldres behov av vård och livssituation
- förklara och kritiskt diskutera centrala begrepp, lagar och styrdokument i palliativ omvårdnad ur ett globalt perspektiv
- initiera, analysera och tillämpa hörnstenarna i palliativ omvårdnad utifrån den äldres behov och reflektera över etiska dilemman
- visa självkännedom och empatisk förmåga
- genomföra, analysera, dokumentera och rapportera förbättringsarbete i teamsamverkan ur ett hållbart perspektiv
Innehåll
I kursen behandlas
- omvårdnad och behandling vid åldrandeförändringar och komplexa ohälsotillstånd
- smärta, smärtfysiologi och -behandling
- vanliga och avancerade tekniska hjälpmedel i vården och behandlingsmetoder
- dokumentation av vården
- palliativa hörnstenarna: symtomkontroll, teamarbete, relation, kommunikation samt stöd till anhöriga ur ett holistiskt perspektiv
- styrdokument i vård av äldre och palliativ vård
- handledning och undervisning
- etiska frågeställningar.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsmoduler:
- Seminarier, 1 hp
- Klinisk övning, 4,5 hp
- Skriftlig rapport, 2 hp
Förkunskapskrav
- Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska och avlagd kandidatexamen i vårdvetenskap eller omvårdnad samt yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring