Kursplan

Examensarbete i svenska för ämneslärarexamen, inriktning grundskolans årskurs 7–9

Kurskod
ASV2A2
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska (SVE)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1AXX
Fastställd
Fastställd 2023-12-04.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-04.

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i en svenskämnesdidaktisk frågeställning. Vidare förväntas den studerande visa ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupade kunskaper om ett avgränsat svenskämnesdidaktiskt område omfattande områdets centrala forskningsproblem, forskningsbehov och forskningsmetodik
  • formulera en svenskämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor utifrån fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
  • självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och diskutera tidigare forskningsresultat utifrån svenskämnesdidaktiska och vetenskapsteoretiska perspektiv
  • genomföra en självständig problemorienterad empirisk studie med tydlig teoretisk anknytning samt relevant empiri och analysmetod
  • visa fördjupad förmåga att föra sammanhängande resonemang som vilar på vetenskaplig grund och forskningsetiska överväganden
  • bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat svenskämnesdidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen samt visa fördjupad kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
  • visa fördjupad förmåga att i tal och skrift beskriva och argumentera för den empiriska studien samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett konstruktivt sätt
  • visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av kvalificerad respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

Innehåll

Kursen utgörs av ett självständigt arbete om 30 hp inom ramen för utbildningens ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier och omfattar tre moduler.

Modul 1: Forskningsplan 7,5 hp
Utifrån en övergripande svenskämnesdidaktisk problemformulering, med tydligt syfte och specifika frågeställningar, utformar den studerande en forskningsplan. Arbetet innebär att den studerande söker, värderar, bearbetar och presenterar vetenskaplig litteratur. Utifrån problemformulering, syfte och tidigare forskning diskuteras metodologiska och etiska överväganden kring det material som är tänkt att ligga till grund för den empiriska studien. Den studerande ska också argumentera för möjliga val av teoretiska utgångspunkter och analysmetoder samt utforma en övergripande tidsplan för den efterföljande empiriska studien. Genom detta arbete identifierar den studerande ett kunskapsbehov inom det ämnesdidaktiska området och visar förståelse för den vetenskapliga processens delar. Modulen avslutas med att de studerande i grupp kritiskt diskuterar sina forskningsplaner.

Modul 2: Empirisk studie, 21 hp
Den studerande genomför en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i forskningsplanen. Arbetet innebär att den studerande fördjupar sig i den vetenskapliga processens delar samt tillämpar dessa från problemformulering till slutsats. Det empiriska arbetet presenteras i form av en uppsats som ska bidra till det svenskämnesdidaktiska forskningsfältet och kunskapsutvecklingen för professionen. Med utgångspunkt i syfte och frågeställningar skapar och analyserar den studerande empiriskt material genom användning av relevant metod och teori. Resultatet av analysen diskuteras mot bakgrund av teoretiskt ramverk och tidigare forskning. I arbetet ska den studerande visa ett kritiskt förhållningssätt till den egna forskningsprocessen, såväl vad gäller genomförandet som den slutliga produkten.

Modul 3: Ventilering 1,5 hp
Modulen består av ett ventileringsförfarande. Den studerande försvarar sin empiriska studie samt genomför en kritisk granskning av en medstuderandes uppsats och leder ett konstruktivt samtal om denna.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftlig inlämningsuppgift
  • Examensarbete

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Forskningsplan - 7,5 hp | U–VG
  • Empirisk studie - 21 hp | U–VG
  • Ventilering - 1,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Svenska med didaktisk inriktning I, 30 hp, Svenska med didaktisk inriktning II, 30 hp samt Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare, 7,5 hp

Övrigt

Kursen överlappar tidigare kurskod ASV259.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.