Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera Sveriges minoritetspolitik vad gäller Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk
- diskutera frågor om språk, kultur och historia vad gäller nationella minoriteter och minoritetsspråk med särskilt fokus på Sveriges nationella minoriteter
- problematisera språkliga rättigheter vad gäller språk- och kulturbevarande hos nationella minoriteter
- redogöra för teorier och forskning om språkplanering och utbildning i minoritetsspråkssammanhang
- analysera aktuella styrdokument och forskning vad gäller språkliga ideologier och språkvårdsinsatser gällande nationella minoriteter.
Innehåll
Denna kurs ger fördjupade kunskaper om nationella
minoritetsspråk med särskilt fokus på Sveriges nationella minoriteters,
sverigefinnars, tornedalingars, samers, romers och judars, historia, språk och
kultur med särskild vikt på rättigheter och möjligheter att bevara kulturarvet
genom särskilda minoritetspolitiska åtgärder. Speciellt fokus ligger på
språkplanering och utbildning i minoritetsspråkssammanhang där teorier och
forskning om språkbevarande, språklig revitalisering, tvåspråkiga
undervisningsmodeller, transspråkande och identitet är centrala. Frågor om
språkliga ideologier, språkvårdsinsatser, attityder och aktuella
minoritetspolitiska frågor behandlas. I kursen analyseras aktuella
styrdokument vad gäller minoritetsspråksfrågor. Även frågan om svenskt teckenspråk i minoritetsspråksperspektiv behandlas.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, en hemtentamen samt en fördjupningsuppgift.
Arbetsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Filosofie kandidatexamen 180 hp med huvudområde svenska som andraspråk
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.