Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för centrala begrepp inom global sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter samt evidensbaserade interventioner och globala hälsopolicyprogram för att främja sexuell och reproduktiv hälsa
- tillämpa olika disciplinära perspektiv, teorier och metoder som inkluderar genus- och jämställdhetsperspektiv inom ämnesområdet
- ur ett rättighetsperspektiv analysera och diskutera hur sociala, ekonomiska, miljömässiga, beteendemässiga och politiska faktorer påverkar mödrars, barns och tonåringars hälsa, sexuellt överförbara sjukdomar, familjeplanering och abortvård
- presentera och argumentera för vald design till ett forskningsprojekt och relatera till etik, mångfaldsfrågor och hållbarhet.
Innehåll
I kursen analyseras globala problem samt beskrivs evidensbasen för interventioner inom ämnesområdet. I kursen ingår att skriva en projektplan inom området som inkluderar metodologiska och etiska aspekter.
Examinationsformer
Seminarier, projektplan och inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Betygsrapportering:
- Seminarier, inlämningsuppgifter, 10,5 hp.
- Projektplan för examensarbete, 4,5 hp.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen om 180 hp i ett samhällsvetenskapligt/hälsovetenskapligt/ekonomiskt huvudområde och Engelska 6
Övrigt
Kursen ingår i magisterprogrammet Global sexuell och reproduktiv hälsa.