Kursplan

Socialt arbete i skolan - skolan som en arena för stöd och utveckling

Kurskod
ASA27E
Poäng
5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Socialt arbete (SAA)
Ämnesgrupp
Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Vårdområdet, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2021-11-09.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-11-09.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa fördjupad kunskap om aktuell nationell och internationell forskning om barn och unga i utsatta livssituationer samt om elevhälsans och skolkuratorns möjligheter att stödja barn
  • redogöra på ett fördjupat sätt för skolsociala utvecklingsinsatser på individ-, grupp- och organisationsnivå
  • visa fördjupad kunskap om skydds- och riskfaktorer i barns och ungas utveckling, uppväxt och villkor.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • redogöra för och analysera barns och ungdomars olika förutsättningar, levnadsvillkor och behov av stöd och insatser
  • tillämpa och integrera olika teorier med relevans för skolsocialt arbete på ett fördjupat sätt
  • föreslå lämpliga insatser utifrån relevanta vetenskapliga, psykosociala och etiska aspekter med utgångspunkt i barnets behov och skolans organisatoriska ramar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • reflektera över hur elevhälsans arbetsfält kan utvecklas genom att identifiera möjliga styrkor och kunskapsbehov inom området
  • reflektera kritiskt över hur olika psykosociala metoder kan användas i samtal inom skolans organisation och i det skolsociala arbetet med barn och unga
  • visa förståelse för betydelsen av ett professionellt förhållningssätt vid bemötande av barn och unga, och i samverkan med andra.

Innehåll

Kursen behandlar elevhälsopersonalens roll, kompetens och yrkesområde som delaktig i arbetet för att förebygga, fånga upp och erbjuda stöd till elever i behov. I kursen belyses teoretiska perspektiv på barndom och uppväxtvillkor. Dessutom fokuseras vidare på skolkuratorns insatser för barn och unga i skolan på individ-, grupp- och organisationsnivå. Vidare lyfts olika typer av psykosociala insatser såsom förebyggande och främjande arbete samt professionella samtal med barn.

Examinationsformer

Seminarier och en skriftlig tentamen.

Arbetsformer

Föreläsningar och obligatoriska seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp

Övrigt

Kursen är en uppdragsutbildning.