Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Kunskap och förståelseEfter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupad kunskap om aktuell nationell och internationell forskning om barn och unga i utsatta livssituationer samt om elevhälsans och skolkuratorns möjligheter att stödja barn
- redogöra på ett fördjupat sätt för skolsociala utvecklingsinsatser på individ-, grupp- och organisationsnivå
- visa fördjupad kunskap om skydds- och riskfaktorer i barns och ungas utveckling, uppväxt och villkor.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och analysera barns och ungdomars olika förutsättningar, levnadsvillkor och behov av stöd och insatser
- tillämpa och integrera olika teorier med relevans för skolsocialt arbete på ett fördjupat sätt
- föreslå lämpliga insatser utifrån relevanta vetenskapliga, psykosociala och etiska aspekter med utgångspunkt i barnets behov och skolans organisatoriska ramar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över hur elevhälsans arbetsfält kan utvecklas genom att identifiera möjliga styrkor och kunskapsbehov inom området
- reflektera kritiskt över hur olika psykosociala metoder kan användas i samtal inom skolans organisation och i det skolsociala arbetet med barn och unga
- visa förståelse för betydelsen av ett professionellt förhållningssätt vid bemötande av barn och unga, och i samverkan med andra.