Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera, bedöma och betygsätta elevers kvalitativt skilda nivåer av ämnesspecifikt kunnande,
- analysera, värdera och kommunicera bedömning och betygssättning av elevers prestationer i relation till bedömningens olika funktioner och styrdokumentens formuleringar,
- problematisera relationen mellan undervisningen, bedömningssituationen, bedömningen och betygssättningen av elever,
- redogöra för och problematisera olika kunskapsteoretiska utgångspunkters konsekvenser för bedömning och betygsättning.
Innehåll
Kursen behandlar och problematiserar bedömning och betygsättning av elevers kvalitativt skilda nivåer av ämnesspecifikt kunnande. Den studerande får under kursen utforma, använda och diskutera olika modeller och matriser för bedömning av elevprestationer i relation till bedömningens olika funktioner och styrdokumentens formuleringar. Den studerande får möjlighet att utforska relationen mellan den undervisning som bedrivs, de elevprestationer som dokumenteras och används för bedömning, den bedömning som görs och de betyg som sätts. Denna relation diskuteras också under kursen i relation till olika kunskapsteoretiska utgångspunkter.
Examinationsformer
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Bedömning och betygsättning för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Specialpedagogik och ett läraruppdrag i förändring för ämneslärare årskurs 7-9 AIL, 7,5 hp och Utveckling och lärande för ämneslärare årskurs 7-9 AIL, 7,5 hp
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.