Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra med stöd i forskning för vad som kännetecknar lärarskicklighet och hur den kan utvecklas
- värdera lärarskicklighetens betydelse för barns och elevers lärande i förskola och skola
- analysera egen och andras lärarskicklighet utifrån forskning
- redogöra för hur egen och andras lärarskicklighet kan utvecklas utifrån forskning
Innehåll
- Relevant forskning om vad som kännetecknar lärarskicklighet.
- Utveckling av lärarskicklighet utifrån ett forskningsperspektiv.
- Relationen mellan lärarskicklighet, undervisning och lärande.
- Lärarskicklighetetens betydelse för barns och elevers mål- och resultatuppfyllelse.
- Framgångsfaktorer för att utveckla och fördjupa lärarskicklighet.
- Förhållningssätt och värderingar som komponenter i lärarskicklighet.
- Det kollegiala lärandet hos lärare i relation till det individuella lärandet och betydelsen för utveckling av lärarskicklighet.
- Metoder för utveckling av egen och andras lärarskicklighet.
Examinationsformer
- Skriftlig inlämningsuppgift
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Lärarskicklighet - utveckling av lärarskicklighet i förskola och skola utifrån forskning - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Lärarexamen
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.