Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera och organisera rektors chefs- och ledarskap i relation till gällande styrdokument och uppdrag liksom olika gruppers behov och förväntningar på verksamheten
- analysera och organisera förutsättningarna för rektor att utifrån relevanta teorier och metoder utveckla det pedagiska ledarskapet och leda det systematiska kvalitetsarbetet
- kommunicera på lämpligt sätt med olika målgrupper för att utveckla verksamheten
- på ett systematiskt sätt analysera resultat, verksamhet och komplexa problem
- utifrån analyserna leda verksamhet och personal på ett motiverande och målinriktat sätt.
Innehåll
Kursen behandlar rektorers roll att leda och
organisera det systematiska kvalitetsarbetet och den pedagogiska verksamheten samt hur ett forskningsförankrat
pedagogiskt ledarskap kan utövas i praktiken. Det innebär att förutsättningar
för det pedagogiska ledarskapet och ledning av det systematiska
kvalitetsarbetet i form av det nationella uppdraget och lokala villkor
anlyseras för att utgöra grundläggande förutsättningar för rektorers ledning av lokal
praktikutveckling.
Examinationsformer
Kursen examineras genom en avslutande skriftlig uppgift
och muntlig presentation av denna samt opponering
på andras uppgifter.
Arbetsformer
Digitala föreläsningar, seminarier i form av mindre fokusgrupper samt övningar
och egna undersökningar i den egna verksamheten.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Skriftliga och muntliga redovisningar, opponetskap, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Rektorsprogrammet 30 hp och 1 års dokumenterad arbetslivserfarenhet som rektor
Övrigt
Kursen motsvarar PE3014.