Kursplan

Didaktisk analys för fortsatt professionsutveckling

Kurskod
APG26D
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Pedagogiskt arbete1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
Fastställd
Fastställd 2020-11-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-11-26.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar sin förmåga att leda didaktiska analytiska samtal genom att genomföra didaktiska analyser av skilda undervisningsinnehåll.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • analysera olika undervisningsinnehålls potential för att utveckla elevers förståelse, förmåga eller förhållningssätt
  • med stöd av bedömning av enskilda barns och elevers kunskaper och förutsättningar motivera skilda undervisningsinnehåll samt problematisera desamma
  • analysera relationen mellan undervisningsinnehåll och skolans övergripande syfte
  • analysera betydelsen av undervisningens utförande för undervisningsinnehållets möjliga meningserbjudande
  • redogöra för en egen utformad strategi att leda didaktiskt analytiska samtal.

Innehåll

Med stöd av de grundläggande didaktiska frågor som formulerats av Wolfgang Klafki utgår kursen i huvudsak från fyra skilda angreppssätt att analysera och problematisera relationen mellan de didaktiska frågorna Varför?, Vad? och Hur? när undervisning planeras.

Dels problematiseras relationen Varför? och Vad? genom att fokus sätts på frågan om vilken kunskap som kan möjliggöras med stöd av ett avgränsat innehåll. Centralt för detta angreppssätt är det innehållsliga sammanhangets betydelse för den mening som erbjuds. Dels problematiseras relationen Varför? och Vad? i förhållande till de elever som undervisningen är ämnad för. Detta analysarbete sätter fokus på formativ bedömning i relation till lärandeobjekts möjliga, nödvändiga och kritiska aspekter. Dels problematiseras relationen Varför? och Vad? i förhållande till skolans övergripande syfte med utbildning. Centralt innehåll till stöd för analysarbetet utgörs av grundläggande läroplansteoretisk förståelse. Dels problematiseras även relationen Varför? och Hur? givet ett definierat Vad? Centrala aspekter i detta analysarbete är multimodalitet och skilda uttrycksformers betydelse för den mening som erbjuds.

Vidare innehåller kursen anslutande moment där erhållna analysresultat under kursens gång tas som utgångspunkt för tankar och idéer om hur samtal kan ledas, vilket avslutningsvis prövas inom ramen för en kursuppgift som genomförs i ett professionellt sammanhang.

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga redovisningar vid seminarier.

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar, 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen samt kursen Vetenskap och beprövad erfarenhet i undervisning och handledning 7,5 hp