Kursplan

Vetenskap och beprövad erfarenhet i undervisning och handledning

Kurskod
APG25N
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Pedagogiskt arbete1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
Fastställd
Fastställd 2020-04-23.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-04-23.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar fördjupad kunskap om hur vetenskap och beprövad erfarenhet kan relateras till förskolans och skolans undervisnings- och handledningsverksamheter.


Efter avslutad kurs ska den studerande kunna :

  • visa kunskap om innebörd hos och relation mellan begreppen vetenskap, beprövad erfarenhet, undervisning och lärande med stöd av relevanta modeller och teorier
  • redogöra för och diskutera handledningsperspektiv utifrån centrala delar av lärares profession
  • visa kunskap om handledning för blivande lärare i förskola, grundskola och gymnasium i olika skolsituationer
  • kritiskt analysera och argumentera för olika tillvägagångsätt och olika parters roller i handledningssamtal med studenter om händelser som kan inträffa under verksamhetsförlagd utbildning
  • med stöd av olika verksamhetsnära metodansatser skriftligt och muntligt analysera och redovisa ett utvecklingsarbete med fokus på vägledning av studenter eller kollegor i förskole- och lärarutbildning.

Innehåll

Kursen är inriktad på såväl undervisning som handledning av främst blivande lärare i förskola som i olika skolformer. I kursen behandlas moment som belyser innebörd och relation mellan begrepp som vetenskap, beprövad erfarenhet, undervisning och lärande för såväl barn som vuxna. Vidare uppmärksammas centrala modeller och teorier ur ett undervisnings- och lärandeperspektiv som är av betydelse för kollegial handledning eller handledning av studenter i arbetsintegrerad och/eller verksamhetsförlagd utbildning. Centralt är kursens innehåll riktat mot analys av undervisning och olika handledningsstrategier samt handledningsroller. Begreppet handledning problematiseras. Kursen avslutas med att belysa verksamhetsnära metodansatser för att därigenom ge möjlighet att analysera och driva utvecklingsarbete med fokus på handledning av studenter eller kollegor.

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga redovisningar vid seminarier.

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen samt kursen Att handleda lärarstuderande - kurs för verksamhetsförlagda lärarutbildare 7,5 hp grundnivå

Övrigt

Kursen kan ingå som valbar kurs i magisterprogrammet i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.