Kursplan

Examensarbete för grundlärarexamen inriktning 4-6 del 2

Kurskod
APG247
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
Fastställd
Fastställd 2020-02-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-31.
Reviderad
Reviderad 2020-05-18.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2020-05-18.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa fördjupad förmåga att formulera en ämnesdidaktisk problemställning med undersökningssyfte och tillhörande forskningsfrågor utifrån en fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
  • genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning och relevant teori- och metodanvändning
  • självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och presentera skapat empiriskt material
  • med fördjupad kommunikationsförmåga både skriftligt och muntligt presentera, argumentera för och diskutera egna resultat i relation tidigare forskning, vald teori, metod och forskningsetik samt styrdokument
  • uppvisa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område vilka bidrar till kunskapsutveckling av betydelse för yrkesutövningen
  • visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten.

Innehåll

Examensarbete del 2 är en fortsättning och fördjupning av det ämnesdidaktiska problemområde som formulerades i del 1. Val av teoretiska perspektiv, vilka forskningsmetoder som används och behandlas samt vilken litteratur som är mest ändamålsenlig styrs av det aktuella ämnesområdet och de frågeställningar som väljs. Med stöd av en utsedd handledare preciseras och vidareutvecklas syfte och frågeställningar med utgångspunkt i den problemställning som tidigare formulerats. Vidare skapas och analyseras ett empiriskt material med hjälp av lämpliga metoder och utifrån relevanta teorier. Resultatet diskuteras mot bakgrund av tidigare forskningsresultat, teori, metod och forskningsetik samt styrdokument. Examensarbetet presenteras i form av en självständig uppsats, vilken kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av medstuderandes examensarbeten vid ett ventileringsseminarium.

Examinationsformer

En vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete.

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier och handledning, individuellt och i grupp samt skrivuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:
  • Examensarbete, 15 hp.

Förkunskapskrav

  • Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning för grundlärare 4-6, 7,5 hp, Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för grundlärare 4-6, 7,5 hp samt Modul 1, 9 hp från Examensarbete för grundlärarexamen inriktning 4-6 del 1, 15 hp

Övrigt

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet. Kursen motsvarar PG3064.

Denna kurs utgör den andra delen av två inom vilka den studerande fullgör utbildningens examensarbete om 30 högskolepoäng.