Kursplan

Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för förskollärare

Kurskod
APG242
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2020-02-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-31.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa förståelse för den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för den pedagogiska verksamheten
  • visa fördjupad kunskap om och förmåga att använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i diskussionen om förskolläraryrkets vetenskapliga grund i allmänhet och om undervisning och lärande i förskolan i synnerhet
  • visa kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och metoder samt förhållandet mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
  • visa förmåga att kritiskt granska utbildningsvetenskapliga texter utifrån vetenskapsteoretiska frågeställningar
  • visa förmåga att argumentera för egna ställningstaganden i utbildningsvetenskapliga frågor utifrån vetenskaplig grund
  • visa sådan språkfärdighet som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt i tal och skrift argumentera för sin förståelse av dessa
  • visa fördjupad kunskap om forskningsetiska frågeställningar.

Innehåll

Kursen innehåller en fördjupning i vetenskapsteori och behandlar hur kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder kan användas i utbildningsvetenskaplig forskning för att utveckla ny kunskap och förståelse av betydelse för förskollärares yrkesutövning. I kursen behandlas vidare forskningsetik inom utbildningsvetenskap och skolforskning samt källkritik. Kursen innehåller också praktiska tillämpningsövningar där deltagarna får använda vetenskapliga verktyg och metoder utifrån egna problemställningar. Kursen förbereder för genomförande av den studerandes examensarbete varför innehållet kan variera beroende på val av ämne och problemområde.

Examinationsformer

Kursen examineras i form av seminarier och genom en skriftlig PM.

Arbetsformer

Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier samt uppgifter individuellt och i grupp.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Seminarier och skriftlig PM, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Sociala relationer, konflikter och makt i förskolan och förskoleklassen (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp

Övrigt

Kursen ingår i Förskollärarprogrammet.

För nätbaserade träffar krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.