Kursplan

Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning 2

Kurskod
APE2BE
Poäng
0,0 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Pedagogik (PEA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1AXX
Fastställd
Fastställd 2025-02-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-02-13.

Mål

Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna:

  • diskutera, problematisera och analysera studenters lärande utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högre utbildning
  • visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet och relationen till studenterna genom att problematisera och analysera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av en kurs
  • analysera fysiska och digitala lärmiljöer samt medverka till deras utveckling för att främja gruppers och individers lärande
  • argumentera utifrån regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar hur design, planering och genomförande av kurs samt examination kan utformas för att möta studenter på ett inkluderande sätt
  • problematisera och tillämpa relevanta nationella och lokala regelverk utifrån uppdragen som kursansvarig och examinator
  • diskutera och problematisera hur relevanta delar av den högre utbildningens värdegrund såsom demokrati, internationalisering, jämställdhet, likabehandling och hållbarhet kan integreras i en kursplan
  • utveckla kunskaper att designa en ny kurs eller omarbeta en befintlig kurs på vetenskaplig/konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet.

Innehåll

Kursens innehåll är inriktat mot deltagarens arbete med en egen vald kurs som på konstnärlig/vetenskaplig grund antingen designas och planeras från början eller omarbetas. I detta arbete ingår de uppgifter och det ansvar som uppdragen som kursansvarig och examinator innebär. Viktiga aspekter är ett reflekterat förhållningssätt till rollerna som lärare, kursansvarig och examinator med särskilt fokus på studenters aktiva roll i lärprocessen. Genom kollegiala samtal och erfarenhetsutbyte skapas en plattform för reflektion, vilket bidrar till deltagarnas professionella vidareutveckling som lärare, kursansvarig och examinator i högre utbildning.

Examinationsformer

  • Muntlig uppgift individuellt och i grupp
  • Skriftlig uppgift individuellt och i grupp
  • Diskussion under seminarium 

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning 2 - 0 hp | U–G

Behörighet

  • Akademisk examen omfattande minst 180 hp samt dokumenterad erfarenhet av egen undervisning på högskola och/eller universitet samt Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning 1

Övrigt

Kursens omfattning motsvarar 5 veckors heltidsstudier.

Högskolan Dalarnas behörighetsgivande högskolepedagogiska kurser är utarbetade i enlighet med de rekommendationer om omfattning, mål och behörighet för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning som antogs av Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) 2016-04-14, bland annat för att underlätta ömsesidigt erkännande av kurserna lärosäten emellan.

Vid eventuell frånvaro från examinerande moment kan ersättningsuppgifter användas.

Överlappar APE26A.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.