Kursplan

Evidensbaserat arbetssätt och forskningsmetodik inom fysioterapi

Kurskod
AMC27M
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Medicinsk vetenskap (MCA)
Ämnesgrupp
Medicin
Utbildningsområde
Medicinska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Fysioterapi1
Vårdvetenskap2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
2A1N
Fastställd
Fastställd 2021-12-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-12-08.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • analysera och värdera vetenskaps- och kunskapsteorier samt evidensbegreppet
  • identifiera områden, söka litteratur och formulera frågeställningar relevanta för forskning inom fysioterapi
  • analysera och kritiskt granska studier genomförda utifrån såväl kvantitativ som kvalitativ metod
  • tillämpa grundläggande färdigheter för design av studier, datagenerering och analys i kvalitativ och kvantitativ forskning
  • presentera och tillämpa begrepp, modeller och teorier relevanta för fysioterapi
  • presentera och argumentera för vald design hos ett tänkt forskningsprojekt inom fysioterapi samt analysera och värdera projektets etiska aspekter och dess koppling till hållbar utveckling
  • identifiera hinder och underlättande faktorer för implementering av nya arbetssätt i klinisk verksamhet samt presentera och tillämpa modeller för implementering i ett tänkt projekt.

Innehåll

I kursen ingår vetenskaps- och kunskapsteorier, evidensbegreppet, bibliotekskunskap, modeller för implementering av nya arbetssätt, vetenskapliga metoder för datagenerering och analys, tillämpning av analysmetoder samt utformning av en egen projektplan. I kursen ingår även att granska vetenskapliga studier samt andra studenters projektplaner utifrån begrepp som validitet, reliabilitet, trovärdighet, generaliserbarhet och överförbarhet samt aspekter relaterat till etik och hållbarhet.

Examinationsformer

Skriftlig salstentamen, skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, studieuppgifter och författande av projektplaner.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:
Modul 1: SEM 1. Seminarium: Vetenskaps- och kunskapsteorier, evidens, 1 hp
Modul 2: SEM 2. Seminarium: Formulering av syfte och frågeställningar, 1,5 hp
Modul 3: SEM 3. Seminarium: Artikelgranskning, 2 hp
Modul 4: SEM 4. Seminarium: Projektplan för implementering, 2,5 hp
Modul 5: SEM 5. Seminarium: Kvalitativ analys, praktisk tillämpning, 0,5 hp
Modul 6: TEN 1. Skriftlig salstentamen, 1,5 hp
Modul 7: PM 1. Muntlig och skriftlig redovisning av projektplan för examensarbete i fysioterapi, 6 hp

Ersättningsuppgift tillämpas vid utebliven närvaro från obligatoriskt moment. Efter muntligt PM seminarium (PM 1) lämnar granskande lärare skriftlig återkoppling till studenten. Därefter har studenten 5 arbetsdagar på sig att lämna in komplettering, varefter betyg sätts. För slutbetyget godkänt (G) på hel kurs krävs att alla momenten bedömts med resultatet godkänt (G). En student har rätt till maximalt fem examinationstillfällen av PM 1.

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen i fysioterapi eller fysioterapeutexamen om minst 180 hp

Övrigt

Kursen ingår i Magisterprogram i fysioterapi, 60 högskolepoäng.
Kursen motsvarar AMC26G.