Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera grundläggande begrepp, begreppsramar och bredare sammanhang för interkulturell kommunikation
- analysera och diskutera exempel på tvärkulturella konflikter i olika situationer (och tillämpa dem specifikt men inte begränsat till fall som gäller Japan)
- identifiera hinder för effektiv interkulturell kommunikation
- visa interkulturell känslighet när det gäller tro, värderingar och normer
- problematisera begreppet interkulturell kompetens.
Innehåll
Kursen fokuserar på fundamentala, konceptuella och praktiska dimensioner av interkulturell kommunikation i vardagen, inkluderande sociala, affärs- och mediedrivna sammanhang. Olika exempel på sociala interaktioner i mångkulturella miljöer, särskilt med fokus på en japansk kontext, analyseras och diskuteras för att utveckla den studerandes intellektuella värdering av kulturella skillnader och känslighet vid interkulturella interaktioner.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Uppsats
- Muntlig presentation av uppsatsen
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av obligatoriska seminarier. Kursen ges på engelska och japanska.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Betygsrapportering:
- Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter - 10 hp
- Uppsats - 5 hp
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen med huvudområde japanska, inklusive en av kurserna Japanska IV: Kulturantropologi, 15 hp eller Japanska IV: Introduktion till lingvistik, 15 hp
Övrigt
Ersätter kurskod AJP27D.