Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- på franska kritiskt kommentera skönlitterära verk från olika perioder, samt olika tolkningar av dessa texter
- redogöra för dominerande strömningar i 1900-talets litteraturteori, samt kunna använda sig av de teoretiska begreppen vid analys av skönlitterära texter
- tillämpa litteraturvetenskaplig metodologi på ett självständigt vis i en skriftlig litteraturvetenskaplig analys av ett franskspråkigt litterärt verk
- argumentera muntligt och övertygande på akademisk franska för sitt självständiga arbete.
Innehåll
Kursen omfattar avancerade studier i litteraturvetenskaplig teori och metod med utgångspunkt i franskspråkig litteratur. I kursen analyseras franskspråkiga litterära texter kritiskt och kursen ger en fördjupad förståelse för litteraturvetenskapliga teorier. Litteraturvetenskapliga teorier och metoder appliceras i författandet av en litteraturvetenskaplig analys. Den studerande väljer i samråd med läraren ett ämnesområde att fördjupa sig i.
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande i seminarier samt genom ett längre skriftligt arbete som ventileras vid ett seminarium.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier. Undervisningsspråket är franska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 8 hp.
Betygsrapportering:
Modul 1: Seminarier - 3 hp
Modul 2: Skriftliga inlämningsuppgifter - 4 hp
Modul 3: Längre skriftligt arbete - 8 hp
Förkunskapskrav
- 90 hp i franska inklusive 30 hp i Franska III