Kursplan

Rehabilitering - tillämpning i arbetslivet

Kurskod
AB1010
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Ämnesgrupp
Arbetsvetenskap och ergonomi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för kultur och samhälle 2010-04-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2010-04-20.
Nedlagd
2022-08-22

Mål

Efter genomgången kurs skall den studerande visa förmåga att relatera relevant forskning och teorier till egna erfarenheter och reflektera kring detta, gällande tillämpningen av rehabilitering i arbetslivet.

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

  • Göra en rehabiliteringsplan och tillämpa lagstiftningen
  •  Strukturera och lägga upp rehabiliteringsarbetet i den egna organisationen
  • Samarbeta med andra aktörer inom rehabiliteringsområdet

Den studerande ska kunna diskutera, analysera och reflektera kring:

  • Det svenska socialförsäkringssystemet inom området, dess aktörer och rehabiliteringens ställning i samhället
  • Organisationen och individens förhållningssätt i rehabiliteringsprocessen

Den studerande ska kunna diskutera och reflektera kring:

  • Teorier om rehabilitering tillämpliga på individ-, grupp- och organisationsnivå
  • Personalekonomi
  • Internationella trender

Innehåll

Kursen behandlar rehabilitering i arbetslivet ur olika perspektiv:
Samhälle: översikt av det svenska välfärdssystemet, regeringens intentioner med rehabilitering samt implementering av beslut och relevant lagstiftning.
Individ: hur rehabiliteringsprocessen i arbetslivet upplevs ur den rehabiliterades synvinkel.
Företag (organisation): Personalekonomiska perspektiv på rehabilitering.
Arbetsplats (grupp): vad händer i arbetsgruppen när en arbetskamrat är sjukskriven?
Samverkan: möjlighet och hinder för de olika aktörerna att samverka utifrån individen i centrum

Examinationsformer

Examination sker i form av individuella skriftliga reflektionsprotokoll, samt aktivt deltagande vid gemensamma kurstillfällen. Muntlig examination kan förekomma i särskilda fall efter beslut av examinator.

Arbetsformer

Seminarier, föreläsningar, övningar och grupparbete. Övningsuppgifter på arbetsplatser genomförs löpande under kursen.

Kursens pedagogik bygger på deltagarnas aktiva medverkan i övningar på kursdagar och på egna arbetsplatser, utbyte av erfarenheter och reflektioner. Bearbetning och redovisning av lärandet sker genom att deltagarna löpande skriver reflektionsprotokoll. I dessa ska behandlas litteratur, föreläsningar, övningar, utbytet mellan deltagarna, övningsuppgifter på arbetsplatser, samt egen
arbetslivserfarenhet.

Reflektionsprotokollen ska, för den studerande, fungera som grund för ett under kursen successivt utvecklat aktivt agerande (verbaliserat eller konkret).

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt minst 1 års dokumenterad arbetslivserfarenhet.

Övrigt

Ersätter KULA-kurs IE1009

Litteratur

  • Angelöw B. (2002) Friskare arbetsplatser : att utveckla en attraktiv, hälsosam och välfungerande arbetsplats. Lund : Studentlitteratur. (195 s). ISBN 91-44-02751-6
  • Günzel, M., Zanderin, L.. (2003) Arbetsmiljörätt och rehabilitering. 1 uppl. Malmö : Liber ekonomi. (189 s). ISBN 91-47-06528-1
  • Fridolf, M. (2009) Samordning - nya möjligheter inom välfärdsområdet - En skrift om samordning utifrån ett individperspektiv mellan arbetsförmedling, försäkringskassa, kommun och landsting. Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet.
    Anmärkning: Nedladdas via hemsida (70 sid)
  • Vahlne Westerhäll, L., Bergroth, A. & Ekholm, J.. (2009) Rehabiliteringsvetenskap. Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdiciplinärt perspektiv.. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (248 s). ISBN 9789144052649
  • Skantze T E, Torstensson J, Kullgren S. (2009) Arbetslivsinriktad rehabilitering: arbetsgivarens ansvar för rehabilitering och arbetsanpassning i kommuner, landsting och företag.. SKL Kommentus. (64 s). ISBN 9789173452069