Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande visa förmåga att relatera relevant forskning och teorier till egna erfarenheter och reflektera kring detta, vad gäller sambanden mellan personal - verksamhetsstyrning - verksamhetseffektivitet - teknisk utveckling.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna
- göra personalekonomiska kalkyler
Den studerande ska kunna diskutera, analysera och reflektera kring
- arbetsvärdering
-
lämpliga nyckeltal i en verksamhetsstyrning
Den studerande ska kunna diskutera och reflektera kring
- verksamhetsutveckling, verksamhetseffektivitet och kompetensutveckling i ett personalperspektiv.
Innehåll
Kursen tar upp följande områden ur ett personalperspektiv: verksamhetsutveckling (värderingar, förändringsarbete), personalen i den tekniska utvecklingen (kompetensutveckling och investering i personalen), verksamhetsstyrning (nyckeltal), verksamhetseffektivitet (effektivitetsmått, företagsvärdering), kalkylering (personalomsättning, rehabilitering, missbruk, mobbning), arbetsvärdering (lönesättning, vinstdelning), redovisning av egen personalekonomisk handlingsplan, reflektioner.
Examinationsformer
Examination sker i form av individuella skriftliga reflektionsprotokoll, samt aktivt deltagande vid seminarier och gemensamma kurstillfällen. Muntlig examination kan förekomma i särskilda fall efter beslut av examinator.
Arbetsformer
Seminarier, föreläsningar, övningar och gruppsarbete. Övningsuppgifter på arbetsplatser genomförs löpande under kursen.
Kursens pedagogik bygger på deltagarnas aktiva medverkan i övningar på kursdagar och på egna arbetsplatser, utbyte av erfarenheter och reflektioner. Bearbetning och redovisning av lärandet sker genom att deltagarna löpande skriver reflektionsprotokoll. I dessa ska behandlas litteratur, föreläsningar, övningar, utbytet mellan deltagarna, övningsuppgifter på arbetsplatser, samt egen
arbetslivserfarenhet.
Reflektionsprotokollen ska, för den studerande, fungera som grund för ett under kursen successivt utvecklat aktivt agerande (verbaliserat eller konkret).
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt minst 1 års dokumenterad arbetslivserfarenhet.
Övrigt
Ersätter KULA-kurs IE1006
Litteratur
- Catasús B, Gröjer J-E. Högberg O & Johrén A. (2008) Boken om nyckeltal. 2 uppl. Liber. (192 s). ISBN 9789147088829
- Johanson U & Johrén A. (2009) Personalekonomi idag. Liber. (132 s). ISBN 9789170053238
- Johanson, U., Skoog, M. (2007) Verksamhetsstyrning : för utveckling, förbättring och förändring. 1 uppl. Stockholm : Liber. (148 s). ISBN 978-91-47-08641-2
Referenslitteratur
- Björklund Marie. (1999) Personalekonomisk redovisning : en praktisk handledning. 1 uppl. Malmö : Liber ekonomi. (79 s). ISBN 91-47-04330-X