Kursplan

Lönesättning - störning eller stimulans?

Kurskod
AB1007
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Ämnesgrupp
Arbetsvetenskap och ergonomi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för kultur och samhälle 2010-04-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2010-04-20.
Nedlagd
2022-08-22

Mål

Efter genomgången kurs skall den studerande visa förmåga att relatera relevant forskning och teorier till egna erfarenheter och reflektera kring detta, vad gäller lönens funktioner och lönesättningens betydelse för verksamhetens effektivitet.

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna

  • utforma lönesystem på en arbetsplats


Den studerande ska kunna diskutera, analysera och reflektera kring

  • chefs och ledares uppdrag och påverkan på lön
  • lönesättning, lönepolitik, lönesystem
  • ekonomiska belöningars betydelse för arbetsmotivation och effektivitet
  • betydelsen av rättvis lön

Innehåll

Kursen behandlar lönen som störning eller stimulans (om ekonomiska belöningars betydelse för arbetsmotivation), lönesättningens påverkan på ledarskap och verksamhet, chefens uppdrag som lönesättare, lönerättvisa och rättvisekulturer (om betydelsen av rättvis lön), lönekriteriers konstruktion, hantering och betydelse för lönesättningen, samt lönepolitik och lönesystem i praktiken.

Examinationsformer

Examination sker i form av individuella skriftliga reflektionsprotokoll, samt aktivt deltagande vid seminarier och gemensamma kurstillfällen. Muntlig examination kan förekomma i särskilda fall efter beslut av examinator.

Arbetsformer

Seminarier, föreläsningar, övningar och grupparbete. Övningsuppgifter på arbetsplatser genomförs löpande under kursen.

Kursens pedagogik bygger på deltagarnas aktiva medverkan i övningar på kursdagar och på egna arbetsplatser, utbyte av erfarenheter och reflektioner. Bearbetning och redovisning av lärandet sker genom att deltagarna löpande skriver reflektionsprotokoll. I dessa ska behandlas litteratur, föreläsningar, övningar, utbytet mellan deltagarna, övningsuppgifter på arbetsplatser, samt egen
arbetslivserfarenhet.

Reflektionsprotokollen ska, för den studerande, fungera som grund för ett under kursen successivt utvecklat aktivt agerande (verbaliserat eller konkret).

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt minst 1 års dokumenterad arbetslivserfarenhet.

Övrigt

Ersätter KULA-kurs IE1005

Litteratur

  • Björk Östlund, Kerstin. (2006) Företagets lönebok : lönesamtal och lönesättning i praktiken. Stockholm : Norstedts juridik. (89 s). ISBN 91-39-10841-4
  • Kira Mari. (2000) Work organization, compensation and payment systems. Department of Industrial Economics and Management, Royal Institute of Technology, Stockholm.. (150 s).
    Anmärkning: Tillhandahålls av kursansvarig
  • Neu Elizabeth. (2002) Att sätta lön- om chefens roll och handlingsutrymme. En förstudie om lönesättningen på Flextronics i Västerås. Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. (150 s).
  • Nilsson, Tommy. (2000) Individuell lönesättning för kollektivanställda. Stockholm : Arbetslivsinstitutet. (73 s). ISBN 14012928
  • Persson, Bo. (1994) Incitamentlöner : lönepolitik, arbetsmotivation, produktivitet. SNS. (285 s). ISBN 91-7150-526-1
  • Öberg Tommy. (2002) Individuell lön - myt och verklighet. LO-distribution. (100 s).
    Anmärkning: Tillhandahålls av kursansvarig