Kurs GPA2K3

Marknadsföring för personalvetare

7,5 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde: Personal och arbetsliv

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Kursens övergripande mål är att utveckla studentens ämneskunskap inom marknadsföring på strategisk och taktisk nivå. Studenten ska utveckla grundläggande kunskaper inom området och en förståelse för marknadsföringens roll i en verksamhet. Ett speciellt fokus ligger på marknadsföringens betydelse för en organisations personalfunktion avseende såväl intern som extern interaktion.

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande begrepp, teorier och modeller inom marknadsföringsområdet
  • beskriva påverkande faktorer samt kopplingar mellan varumärke och arbetsgivarvarumärke

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • förklara och analysera olika verktyg och arbetssätt inom marknadsföring
  • identifiera lämpliga strategier för marknadsföringsarbete
  • kommunicera marknadsföringsfrågor internt och externt
  • söka, samla in och analysera relevant material samt sakligt redogöra för problemställning, metodisk uppläggning och resultat.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt reflektera över och diskutera effekter av marknadsföring.