Vetenskapliga metoder för forskning i pedagogiskt arbete
Start vecka 9, 2023
Det övergripande syftet med kursen är att de forskarstuderande utvecklar fördjupad kunskap och förståelse av olika metodologiska ansatser inbegripet metoder för datagenerering och analys som kan användas i forskning inom pedagogiskt arbete och hur valet av dessa förhåller sig till olika forskningstraditioner, teoribildningar och
forskningsfrågor.
Efter genomgången kurs ska doktoranden kunna:
• visa kunskap om samt värdera val av vetenskapliga metoder för datagenerering respektive analys utifrån olika forskningstraditioner, teoribildningar och olika forskningsfrågors karaktär
• visa förmåga att, utifrån forskningsfrågans karaktär, konstruera, värdera och kritiskt granska instrument för generering av kvantitativa såväl som kvalitativa data
• tillämpa och kritiskt granska exempel på metoder för datagenerering respektive analys av relevans för det egna avhandlingsprojektet
• diskutera validitet och reliabilitet, trovärdighet och tillförlitlighet i relation till genomförandet av olika former av forskningsstudier,
• skriftligt och muntligt argumentera för eget såväl som andras val av metod för datagenerering respektive analys
- Startar och slutar:
- vecka 9, 2023 - vecka 22, 2023
- Studietakt:
- 50%
- Studieort:
- Falun
- Undervisningstid:
- Dag
- Studieform:
- Normal
- Språk:
- Svenska
- Behörighetskrav :
-
- Grundläggande behörighet till forskarutbildning
- Anmälningskod:
- VTPA3ENY
Är du intresserad av att läsa någon av Högskolan Dalarnas forskarutbildningskurser, kontakta Märet Brunnstedt, Samordnare forskarutbildning.
I lärplattformen Learn hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummet