Yrkesdidaktiska workshops

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

I maj 2020 genomförde Högskolan Dalarna två workshops med yrkesdidaktiskt innehåll. Inbjudan gick till samtliga yrkeslärarstudenter och deras VFU-handledare i Sverige. Workshopledare var utvalda, erkänt skickliga, yrkeslärare som presenterade egna erfarenheter och ledde diskussioner utifrån dessa.
en mekanikers hand med redskap samt en guldskimrande sax

Den första inbjudan gick speciellt till fordonslärare och behandlade teman som anpassning till den snabba omställningen till distansundervisning med goda exempel på hur man lyckats och hur man genomför förändringar i undervisningen när det gamla ”sitter i väggarna”. Hinder och möjligheter diskuterades och exempel på lyckade förändringsarbeten gavs. Genom att klicka på länkarna kan du ta del av innehållet och fundera över - och diskutera med dina kollegor - hur ni kan arbeta. Workshopledare var Magnus Samuelsson från Borgarskolan i Gävle och Nicklas Nilsson från Yrkesplugget i Uppsala. 

Den andra inbjudan gick speciellt till frisörlärare och behandlade temat "Hur gör man någon till frisör?”. Medverkade gjorde fil. dr Gunilla Andersson Gustafsson som talade om resultatet från sin avhandling om yrkeskunnande inom hantverk, med exempel från frisöryrket, och presenterade olika teorier om yrkeskunnande. Eva Dimitropoulou Valari från Saxakademin i Göteborg följde upp med en presentation av övningen "Verktygsposition" och diskussioner om vikten av gemensamt yrkesspråk utifrån denna. Klicka på länkarna och fortsätt gärna diskussionen här på vår blogg. 

Hösten 2020 planerar vi nya workshops. Vad skulle du gärna vilja veta mer om eller diskutera? Håll utkik efter inbjudningar under rubriken "Aktuellt". 

Senast granskad:
Senast granskad: