Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas,
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att,
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripen kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Idrottstränarutbildningen består av studier inom ämnet idrotts- och hälsovetenskap med särskild inriktning mot kunskapsområden som är av relevans för att kunna utöva tränarrollen. Programinnehållet koncentreras till vad tränarrollen innebär på såväl individ som gruppnivå. Innehållet är också upplagt för framtida tränare som vill jobba med barn, ungdomar och vuxna såväl på bredd- som på elitnivå. Vidare studeras inkludering från flera olika perspektiv inom idrotten med avseende på kön och sociala förhållanden. Idrottens relation till och roll i samhället är en viktig del av programmet i syfte att utbilda tränare med fokus på hållbarhet. Ett led i att förbereda studenterna för sin framtida verksamhet är att de får öva på sina färdigheter i rollen som tränare genom fältarbete. Studenterna får möjlighet att fördjupa sina kunskaper för träning av barn, ungdomar och vuxna på elit, bredd och motionsnivå. Hållbart idrottsledarskap introduceras tidigt i utbildningen och olika nyckelkompetenser för hållbar utveckling integreras i utbildningens kurser under samtliga år med en genomtänkt progression. Vetenskapligt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt inom ämnesområdet tas upp kontinuerligt och fördjupas ytterligare under examensterminen.
År 1 på programmet undervisas det i ämnen som är kännetecknande för idrottsvetenskapens flervetenskapliga karaktär samt att ett vetenskapligt förhållningssätt till tränarrollen introduceras. Hållbart idrottsledarskap samt idrottens organisation i relation till det omgivande samhället studeras, diskuteras och problematiseras. Vidare praktiseras olika pedagogiska och idrottspsykologiska aspekter relaterade till tränarrollen och hur detta påverkar individer och grupper i idrottsutövandet. Parallellt med detta ingår studier av människokroppen i relation till rörelse och träning. Särskild vikt läggs vid att studera hur människans anatomi och fysiologi påverkas av rörelse och träning samt hur tränaren kan tillämpa denna kunskap. Dessutom studeras idrottsmedicin med särskilt fokus mot omhändertagande av idrottsskador och preventionsstrategier för att minska risken för uppkomst av skada. Hela första året präglas av att ge studenterna förutsättningar att utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter för att arbeta som tränare för olika målgrupper av idrottande individer.
År 2 studeras kurser som behandlar motoriska lärprocesser och träning av olika fysiska kvalitéer för olika målgrupper i teori såväl som praktik. Särskild tonvikt läggs på didaktiska aspekter relaterade till tränarrollen. Vidare studeras och praktiseras test- och analysmetoder för att utveckla och optimera idrottsliga prestationer. Medier- och kommunikation inom idrotten studeras och diskuteras med fokus på den interna och externa kommunikationen som inbegriper både traditionell media och nya medier. Grundläggande kunskaper, metoder och förhållningssätt som studenterna mött tidigare i sin utbildning knyts samman och fördjupas i form av ett examensarbete för högskoleexamen inom ett avgränsat idrottsvetenskapligt område.
År 3 fördjupas och tillämpas studenternas kunskaper i fältstudier som omfattar planering, genomförande och utvärdering av träning i ett valt sammanhang. Fältstudierna, tillsammans med tidigare studier i programmet, ger studenterna möjligheter att utveckla specifika förmågor och färdigheter som lägger grunden för att kunna arbeta självständigt inom området. Vidare studeras vad som kännetecknar ett adekvat näringsintag och en hållbar kosthållning i samband med utövande av idrott samt idrottsligt entreprenörskap med målet att studenterna ska utveckla innovativ kompetens. En kurs i idrottsvetenskaplig metodik följt av en fördjupningskurs inom idrottsvetenskap fördjupar ytterligare studenternas kunskaper, metoder och förhållningssätt inom området samt förbereder dem inför det efterföljande självständiga arbetet. Det självständiga examensarbetet för kandidatexamen avslutar studierna på tränarprogrammet och sker inom ett avgränsat idrottsvetenskapligt område.
*Ingår i huvudområdet idrotts- och hälsovetenskap
År 1
Hållbart idrottsledarskap* 7,5hp
Idrottens funktionella anatomi och biomekanik 7,5hp
Idrottens organisation i samhället 7,5hp
Idrottsmedicin 7,5hp
Idrottspedagogik* 7,5hp
Idrottspsykologi med praktisk tillämpning 7,5hp
Tillämpad idrottsfysiologi* 7,5hp
Träningslära* 7,5hp
År 2
Coachning och idrottsdidaktik* 7,5hp
Examensarbete för högskoleexamen i idrotts- och hälsovetenskap* 7,5hp
Introduktion till vetenskapligt skrivande och forskningsmetodik 7,5hp
Media och kommunikation inom idrott 7,5hp
Prestationsanalys och träningsplanering* 15hp
Tillämpad motorisk färdighetsträning 7,5hp
Åldersanpassad träning 7,5hp
År 3
Coachning och träningsprocesser i praktiken* 15hp
Entreprenörskap inom idrott och hälsa 7,5hp
Examensarbete för kandidatexamen i idrotts- och hälsovetenskap* 15hp
Idrottsnutrition 7,5hp
Idrottsvetenskaplig fördjupning* 7,5hp
Idrottsvetenskaplig metod* 7,5hp
Filosofie kandidatexamen, huvudområde: Idrotts- och hälsovetenskap (Degree of Bachelor of Science, Main field of Study: Sport and Health Science
The Sports Coach Programme comprises studies in the field of Sport and Health Science with
specialisation in areas of knowledge that are relevant to the role of coach. Programme content
concentrates on what the role of coach involves at both the individual level and the group level.
Content has been designed so that it applies to future coaches who want to work with children,
adolescents and adults at both a recreational level and an elite level. Inclusion is studied from several
different perspectives regarding aspects related to fair and safe participation in sports. The relationship
with and role of sport in society are important elements in the programme, the aim being to educate
coaches with a focus on sustainability. An essential step in preparing students for their future
profession is to provide them with opportunities to enhance their coaching skills, which they do
through fieldwork. Students are given the opportunity to deepen their knowledge of coaching of
children, adolescents and adults across the spectrum of sport from the recreational level to the elite
level. Sustainable sports leadership is introduced early in the programme, with key competencies for
sustainable development progressively integrated into all courses throughout each year. Academic
writing and a scholarly approach to the subject are continuously emphasised, with an increased focus
during the semester when they write their thesis.
För att programnamnet ska anges i examensbeviset ska utbildningsplanens samtliga kurser vara minst godkända. Undervisning i programmet kan komma att ske på engelska.