Utbildningsplan

Systemvetenskapliga programmet180 högskolepoäng

Programkod
DSYSG
Programansvarig
Pär Eriksson
Fastställd
Fastställd av Utbildnings- och Forskningsnämnden 2006-12-18.
Gäller fr.o.m. 2007-07-01.
Reviderad
Reviderad 2012-05-07.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2012-08-01.
Nedlagd
2017-05-08

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 8 §:

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper
och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten:
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)

För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

Det övergripande målet för systemvetenskapliga programmet vid Högskolan Dalarna är att studenten efter avslutad utbildning kan kartlägga och analysera behov hos människor och organisationer, för att kunna designa och utveckla IT-lösningar samt införa och testa sådana lösningar i olika verksamheter.

Efter genomförd utbildning kan studenterna:

  • Utifrån lämplig projektstyrning- och systemutvecklingsmodell, analysera, designa, realisera och testa IT-stöd för att kunna utveckla och vidareutveckla företag och organisationer samt kunna tillgodose användares behov av IT-stöd.
  • Självständigt och i grupp göra och tillämpa problem-, mål- och processanalyser i samband med förstudier och andra utredningar inom IT-området och med en helhetsyn föreslå lämpliga lösningar.
  • Designa och programmeringsmässigt realisera IT-stöd utifrån uppställda krav och vedertagna principer för IT-arkitektur och designmönster.
  • Söka, värdera och tillgodogöra sig vetenskaplig litteratur och teori om informationssystem, dess utveckling och användning. Dessa färdigheter utgör grunden för de praktiska tillämpningarna inom ämnesområdet.
  • Självständigt och i grupp bedriva projektbaserad systemutveckling på ett metodiskt och vetenskapligt sätt med hög kvalitet.

2. Huvudsaklig uppläggning

Programmets struktur utgår från faserna i den klassiska livscykelmodellen för IT-stöd, det vill säga: förändringsanalys, analys, design, realisering, implementering och systemförvaltning.

Varje fas behandlas på olika sätt under utbildningens gång. Detta innebär att en fas kan ingå i en eller flera kurser. Varje kurs består av en genomgång av den vetenskapliga grunden för det område som behandlas samt relevanta metoder och praktiska tillämpningar.

Programmets kurser har fokus på antingen teknik eller verksamhet. Dessutom tar varje kurs särskild hänsyn till användaren av IT-system samt på vidareutveckling av studenternas förmåga till ett självständigt arbete.

Programmet delas in i tre delområden: teknik, verksamhet och vetenskap.

I delområdet teknik konstruerar studenterna ett IT-stöd. Detta börjar i årskurs ett med programmering för att i årskurs två byggas på med Databasdesign samt IT-arkitektur. I årskurs tre fördjupas och utvidgas detta ytterligare med aktuell teknik inom mobil- och webbprogrammering. Realisering av IT-system avslutas med en projektkurs där studenter har som beställare IT-företag från närliggande området. Studenterna jobbar både självständigt och i grupp för att analysera, planera, organisera, genomföra, redovisa och dokumentera detta system.

I delområdet verksamhet studeras företag och andra organisationer som har behov och problem vilka kan lösas med hjälp av IT-stöd. I kursen System- och verksamhetsutveckling i årskurs kartlägger och analyserar studenterna verksamheter för att förstå hur dessa fungerar. I årskurs två sker fördjupning inom kursen Förändringsanalys där studenterna analyserar verksamhetens behov, mål, problem och kommer med lämpliga lösningsförslag. I årskurs tre och kursen Test och systemförvaltning studeras verksamheternas förändringsbehov av befintligt IT-stöd. Med kurserna Grundläggande ekonomistyrning och Organisationsteori (från ämnet Företagsekonomi) utvidgas förståelse för hur verksamheterna styrs och organiseras.

I delområde vetenskap lär sig studenterna att växla mellan olika abstraktionsnivåer, till exempel från det generella (som allmänt accepterade metoder och teorier inom vårt ämnesområde) till det enskilda (som den verksamhet eller det fenomen som studeras) och tvärtom. Detta börjar i årskurs ett med kursen Kommunikation och gruppdynamik i utvecklingsprojekt där studenterna får grundläggande kunskaper om hur en akademisk uppsats skall skrivas, presenteras och opponeras på. Detta byggs på med kursen Forskningsmetodik i ämnet informatik där studenterna får kunskap om hur en vetenskaplig undersökning planeras, genomförs och rapporteras. I årskurs tre och kursen Informationssystemteorier presenteras historisk utveckling samt pågående forskning inom ämnet.

Programmet är upplagt så att det även ges möjlighet för studenter att efter avslutad utbildning och med rätt behörighet söka Master programmet inom Business Intelligence.

3. Programmets kurser

Årskurs 1
Introduktion till Informatik och IT. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Internet och WWW. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Kommunikation och gruppdynamik i utvecklingsprojekt. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Introduktion till javaprogrammering. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Java - Grafiska användargränssnitt med swing. 7,5p. Ämne: Informatik
Datorkommunikation – grundkurs. 7,5 hp. Ämne: Datateknik
System- och verksamhetsutveckling. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Forskningsmetodik i ämnet informatik. 7,5 hp. Ämne: Informatik

Årskurs 2
Databassystem. 7,5 hp. Ämne: Informatik
IT-arkitektur och databasprogrammering. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Grundläggande ekonomistyrning 7,5 hp. Ämne: Företagsekonomi
Datorkommunikation – FK. 7,5 hp. Ämne: Datateknik
Förändringsanalys. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Introduktion till Geografiska informationssystem(GIS). 7,5 hp. Ämne: Informatik
Design av webbapplikationer. 7,5hp. Ämne: Informatik
Programutveckling och datahantering. 7,5 hp. Ämne: Informatik

Årskurs 3
Design av mobila system. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Valbara kurser:

  • Organisationsteori. 7,5 hp på engelska Ämne: Företagsekonomi
  • Dataanalys och statistik I. 7,5 hp, Ämne: Statistik

Affärssystem och systemförvaltning. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Enterprise Java - Utveckling av webbapplikationer. 7,5 hp . Ämne: Informatik
Informationssystemteorier. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Systemutveckling på Internet. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Examensarbete 15 hp i informatik. Ämne: Informatik

4. Examensbenämning

Studenter som med godkänt resultat genomgått programmets kurser erhåller, efter ansökan hos Högskolan Dalarna, en Filosofie kandidatexamen, huvudområde: Informatik (Degree of Bachelor of Science, Main Field of Study: Information Systems).

5. Behörighetskrav

  • Grundläggande behörighet

6. Övrigt

Summary in English

The overall goal for the System Science Programme at Dalarna University is that students after their graduation can investigate and analyze the requirements of people, business and organizations, and based on that design and develop IT solutions to meet those requirements, and to implement and test these solutions in different business and organizational environments.

After completing the program, students can:

  • Based on appropriate project management and systems development model, analyze, design, implement and test IT systems for businesses, organizations and their users.
  • Use problems-, goals- and process analyzes in connection with feasibility studies and other investigations in the IT field.
  • Designing an IT system based on specified requirements and established IT architectural principles and design patterns.
  • Based in the design programmatically implement the IT solution.
  • Evaluate various theories of information systems and their development and use.
  • Analyze problems in the IT field, and with a holistic view propose solutions.
  • To seek and use scientific literature belonging to the subject area, and to use theories from the literature to practical aspects and applications in the field.
  • Independently and in groups, engage in project-based systems in a methodical and scientific manner with high quality.