Det övergripande målet för systemvetenskapliga programmet vid Högskolan Dalarna är att studenten efter avslutad utbildning kan kartlägga och analysera behov hos människor och organisationer, för att kunna designa och utveckla IT-lösningar samt införa och testa sådana lösningar i olika verksamheter.
Efter genomförd utbildning kan studenterna:
Programmets struktur utgår från faserna i den klassiska livscykelmodellen för IT-stöd, det vill säga: förändringsanalys, analys, design, realisering, implementering och systemförvaltning.
Varje fas behandlas på olika sätt under utbildningens gång. Detta innebär att en fas kan ingå i en eller flera kurser. Varje kurs består av en genomgång av den vetenskapliga grunden för det område som behandlas samt relevanta metoder och praktiska tillämpningar.
Programmets kurser har fokus på antingen teknik eller verksamhet. Dessutom tar varje kurs särskild hänsyn till användaren av IT-system samt på vidareutveckling av studenternas förmåga till ett självständigt arbete.
Programmet delas in i tre delområden: teknik, verksamhet och vetenskap.
I delområdet teknik konstruerar studenterna ett IT-stöd. Detta börjar i årskurs ett med programmering för att i årskurs två byggas på med Databasdesign samt IT-arkitektur. I årskurs tre fördjupas och utvidgas detta ytterligare med aktuell teknik inom mobil- och webbprogrammering. Realisering av IT-system avslutas med en projektkurs där studenter har som beställare IT-företag från närliggande området. Studenterna jobbar både självständigt och i grupp för att analysera, planera, organisera, genomföra, redovisa och dokumentera detta system.
I delområdet verksamhet studeras företag och andra organisationer som har behov och problem vilka kan lösas med hjälp av IT-stöd. I kursen System- och verksamhetsutveckling i årskurs kartlägger och analyserar studenterna verksamheter för att förstå hur dessa fungerar. I årskurs två sker fördjupning inom kursen Förändringsanalys där studenterna analyserar verksamhetens behov, mål, problem och kommer med lämpliga lösningsförslag. I årskurs tre och kursen Test och systemförvaltning studeras verksamheternas förändringsbehov av befintligt IT-stöd. Med kurserna Grundläggande ekonomistyrning och Organisationsteori (från ämnet Företagsekonomi) utvidgas förståelse för hur verksamheterna styrs och organiseras.
I delområde vetenskap lär sig studenterna att växla mellan olika abstraktionsnivåer, till exempel från det generella (som allmänt accepterade metoder och teorier inom vårt ämnesområde) till det enskilda (som den verksamhet eller det fenomen som studeras) och tvärtom. Detta börjar i årskurs ett med kursen Kommunikation och gruppdynamik i utvecklingsprojekt där studenterna får grundläggande kunskaper om hur en akademisk uppsats skall skrivas, presenteras och opponeras på. Detta byggs på med kursen Forskningsmetodik i ämnet informatik där studenterna får kunskap om hur en vetenskaplig undersökning planeras, genomförs och rapporteras. I årskurs tre och kursen Informationssystemteorier presenteras historisk utveckling samt pågående forskning inom ämnet.
Programmet är upplagt så att det även ges möjlighet för studenter att efter avslutad utbildning och med rätt behörighet söka Master programmet inom Business Intelligence.
Årskurs 1
Introduktion till Informatik och IT. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Internet och WWW. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Kommunikation och gruppdynamik i utvecklingsprojekt. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Introduktion till javaprogrammering. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Java - Grafiska användargränssnitt med swing. 7,5p. Ämne: Informatik
Datorkommunikation – grundkurs. 7,5 hp. Ämne: Datateknik
System- och verksamhetsutveckling. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Forskningsmetodik i ämnet informatik. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Årskurs 2
Databassystem. 7,5 hp. Ämne: Informatik
IT-arkitektur och databasprogrammering. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Grundläggande ekonomistyrning 7,5 hp. Ämne: Företagsekonomi
Datorkommunikation – FK. 7,5 hp. Ämne: Datateknik
Förändringsanalys. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Introduktion till Geografiska informationssystem(GIS). 7,5 hp. Ämne: Informatik
Design av webbapplikationer. 7,5hp. Ämne: Informatik
Programutveckling och datahantering. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Årskurs 3
Design av mobila system. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Valbara kurser:
Affärssystem och systemförvaltning. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Enterprise Java - Utveckling av webbapplikationer. 7,5 hp . Ämne: Informatik
Informationssystemteorier. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Systemutveckling på Internet. 7,5 hp. Ämne: Informatik
Examensarbete 15 hp i informatik. Ämne: Informatik
Summary in English
The overall goal for the System Science Programme at Dalarna University is that students after their graduation can investigate and analyze the requirements of people, business and organizations, and based on that design and develop IT solutions to meet those requirements, and to implement and test these solutions in different business and organizational environments.
After completing the program, students can: