Davidsson, F. (2020). Lekande rätt : en förskola för barnets rättigheter (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144140605
Läsanvisning:Valda delar, ca. 40 sidor.
Bok / Antologi
Eidevald, C., & Engdahl, I. (2018). Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147127757
Läsanvisning:Valda delar, ca. 13 sid. Finns tillgänglig i kursrummet
Bok / Antologi
Eriksson Bergström, S. (2017). Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112180
Bok / Antologi
Hallgren, E. (2018). Ledtrådar till estetiskt engagemang i processdrama: Samspel i roll i en fiktiv verksamhet. (Doktorsavhandling, Stockholms universitet, Stockholm). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-153424.
Läsanvisning:Valda delar, ca. 25 sidor.
Avhandling
Heikkilä, M., Andersson Schaeffer, J., Saler, K., et al. (2020). Rum i förskolan : för barns lek och lärande (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827943
Läsanvisning:Valda delar, ca. 15 sid. Finns tillgänglig i kursrummet
Bok / Antologi
Jensen, M. (2013). Lekteorier (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144089973
Läsanvisning:Valda delar ca. 10 sidor. Finns tillgänglig i kursrummet
Bok / Antologi
Kristoffersen, B. (2015). Gunilla Lindqvists lekpedagogiske arbeidsmåte - en didaktisk modell. I H. Strømsøe (Red.), Drama og skapande prosesser i barnehagen ( ss. 49-65). Bergen: Fagboksforlaget.
Läsanvisning:Sid. 49-63. Finns tillgänglig i kursrummet
Kapitel i bok (antologi)
Lecusay, R., & Nilsson, M. (2020). Lek i förskolan. I G. Åsén (Red.), Vad säger forskningen om svensk förskola? ( ss. 77-88).
Läsanvisning:Finns tillgänglig i kursrummet
Kapitel i bok (antologi)
Lindqvist, G. (2002). LEKENS ESTETIK. Psyke & Logos, 23(2), s. 14. DOI: 10.7146/pl.v23i2.8598
Läsanvisning:Finns tillgänglig i kursrummet
Tidskriftsartikel
Lindqvist, G. (1995). The Aesthetics of Play: A Didactic Study of Play and Culture in Preschools.. (Doktorsavhandling, Uppsala universitet, Uppsala, Uppsala Studies in Education 62).
Läsanvisning:Valda delar, ca. 100 sid.
Avhandling
Lundström, S., Donner, P., & Heikkilä, M. (2022). Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Journal of Early Childhood Education Research, 11(2), 223-242. Hämtad från https://journal.fi/jecer/article/view/119865/71436.
Tidskriftsartikel
Löfdahl Hultman, A. (2014). Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114528
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 2018. Stockholm: Skolverket.
Läsanvisning:Valda delar.
Myndighetspublikation
Tellgren, B. (2004). Förskolan som mötesplats : barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal. (Licentiatavhandling, Örebro universitet, Örebro). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-1174.
Läsanvisning:Valda delar, ca. 23 sidor.
Avhandling
Vygotskij, L. S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen (1 uppl.). Göteborg: Daidalos. ISBN: 9789171730114
Läsanvisning:Valda sidor, ca. 14 sidor. Finns tillgänglig i kursrummet
Bok / Antologi
Wagman, L., & Jarl, R. (2023). Vi lekte och lekte och lekte så det var underligt att vi inte lekte ihjäl oss. I M. Magnusson, & I. Pramling Samuelsson (Red.), Den lekande undervisande förskolläraren: Lekresponsiv undervisning i praktiken (1 uppl., ss. 33-42). Lund: Studentlitteratur.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.