Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2021-12-17

Litteracitet och flerspråkighet (SS3009)

V3APQ (VT22, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 2, ORD)

Litteratur

  • Baynham, M., & Prinsloo, M. (Red.). (2009). future of literacy studies (1 uppl.). Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan. ISBN: 9780230553712
    Bok / Antologi
  • Björkvall, A., & Engblom, C. (2010). Young children’s exploration of semiotic resources during unofficial computer activities in the classroom. Journal of Early Childhood Literacy, 10(3), 271-293. DOI: 10.1177/1468798410372159
    Tidskriftsartikel
  • Blommaert, J., Creve, L., & Willaert, E. (2006). On being declared illiterate: Language-ideological disqualification in Dutch classes for immigrants in Belgium. Language & Communication, 26(1), 34-54. DOI: 10.1016/j.langcom.2005.03.004
    Tidskriftsartikel
  • Heath, S. B., & Street, B. V. (2008). On ethnography : approaches to language and literacy research (1 uppl.). London: Routledge. ISBN: 9780415472074
    Bok / Antologi
  • Heath, S. B. (2012). Words at work and play : three decades in family and community life (1 uppl.). Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 0521841976
    Bok / Antologi
  • Holm, L., & Pitkänen-Holm, A. (Red.). (2012). Literacy practices in transition : perspectives from the Nordic countries (1 uppl.). Bristol: Multilingual Matters. ISBN: 9781847698391
    Bok / Antologi
  • Janks, H. (2005). Deconstruction and reconstruction: Diversity as a productive resource. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 26(1), 31-43. DOI: 10.1080/01596300500040078
    Tidskriftsartikel
  • Laursen, H. P. (Red.). (2015). Litteracitet och språklig mångfald (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144103181
    Bok / Antologi
  • Ytterligare litteratur om ca 300 s. väljs inom ramen för fördjupning i samråd med kursansvarig.
    Text