Alvunger, D., & Wahlström, N. (Red.). (2018). Den evidensbaserade skolan : svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik (Första utgåvan). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127817616
Eriksson Barajas, K., Forsberg, C., & Wengström, Y. (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap : vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar (första upplagan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127134119
Läsanvisning:Valda delar.
Bok / Antologi
Michaëlsson, M., Yuan, S., Melhus, H., et al. (2022). The impact and causal directions for the associations between diagnosis of ADHD, socioeconomic status, and intelligence by use of a bi-directional two-sample Mendelian randomization design. BMC Medicine, 20(1), 1-12. DOI: 10.1186/s12916-022-02314-3
Läsanvisning:Läs först artikeln översiktligt. Läs sedan Abstract, Background och Discussion noga. Vägledd genomgång av Methods och Results sker i samband med seminarium.
Tidskriftsartikel
Quennerstedt, A., Harcourt, D., & Sargeant, J. (2014). Forskningsetik i forskning som involverar barn - Etik som riskhantering och etik som forskningspraktik. Nordic Studies in Education, 34(02), 77-93. DOI: 10.18261/issn1891-5949-2014-02-02
Läsanvisning:PDF finns i kursrummet.
Tidskriftsartikel
Resnik, D. B. (2010). Public Trust as a Policy Goal for Research With Human Subjects. The American Journal of Bioethics, 10(6), 15-17. DOI: 10.1080/15265161003686506
Läsanvisning:PDF finns i kursrummet.
Tidskriftsartikel
Thomassen, M. (2007). Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi (1 uppl.). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9140650707
Läsanvisning:Valda delar.
Bok / Antologi
Toth, J. (2018). English-medium instruction for young learners in Sweden : a longitudinal case study of a primary school class in a bilingual English-Swedish school (1 uppl.). Stockholm: Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet. ISBN: 9789177973102
Läsanvisning:Sidan 41 till 58. Länk till avhandlingen: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1205724/FULLTEXT01.pdf
Bok / Antologi
Vetenskapsrådet. (2024). God forskningssed. Stockholm.
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet.
Myndighetspublikation
Vinterek, M. (2008). Elevers textläsning - en undersökning med hjälp av enkäter. I C. Rönnqvist, & M. Vinterek (Red.), Se skolan - forskningsmetoder i pedagogiskt arbete ( ss. 13-25). Umeå: Umeå universitet.
Läsanvisning:Valda delar. PDF finns i kursrummet.
Kapitel i bok (antologi)
(2015). Teorins roll i kvalitativ forskning. I G. Ahrne, & P. Svensson (Red.), Handbok i kvalitativa metoder (2 uppl., ss. 208-219). Stockholm: Liber.
Läsanvisning:PDF finns i kursrummet.
Kapitel i bok (antologi)
Vetenskapliga rapporter, kompendium, artiklar och avhandlingar om ca 300 sidor tillkommer..
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.