Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2025-07-28

Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare (APG24E)

H3MJN (HT25, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Alvunger, D., & Wahlström, N. (Red.). (2018). Den evidensbaserade skolan : svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik (Första utgåvan). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127817616
    Läsanvisning:Valda delar. PDF finns i kursrummet.
    Bok / Antologi
  • Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (3 uppl.). Malmö: Liber. ISBN: 9789147090686
    Läsanvisning:Valda delar.
    Bok / Antologi
  • Eriksson Barajas, K., Forsberg, C., & Wengström, Y. (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap : vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar (första upplagan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127134119
    Läsanvisning:Valda delar.
    Bok / Antologi
  • Michaëlsson, M., Yuan, S., Melhus, H., et al. (2022). The impact and causal directions for the associations between diagnosis of ADHD, socioeconomic status, and intelligence by use of a bi-directional two-sample Mendelian randomization design. BMC Medicine, 20(1), 1-12. DOI: 10.1186/s12916-022-02314-3
    Läsanvisning:Läs först artikeln översiktligt. Läs sedan Abstract, Background och Discussion noga. Vägledd genomgång av Methods och Results sker i samband med seminarium.
    Tidskriftsartikel
  • Quennerstedt, A., Harcourt, D., & Sargeant, J. (2014). Forskningsetik i forskning som involverar barn - Etik som riskhantering och etik som forskningspraktik. Nordic Studies in Education, 34(02), 77-93. DOI: 10.18261/issn1891-5949-2014-02-02
    Läsanvisning:PDF finns i kursrummet.
    Tidskriftsartikel
  • Resnik, D. B. (2010). Public Trust as a Policy Goal for Research With Human Subjects. The American Journal of Bioethics, 10(6), 15-17. DOI: 10.1080/15265161003686506
    Läsanvisning:PDF finns i kursrummet.
    Tidskriftsartikel
  • Thomassen, M. (2007). Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi (1 uppl.). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9140650707
    Läsanvisning:Valda delar.
    Bok / Antologi
  • Toth, J. (2018). English-medium instruction for young learners in Sweden : a longitudinal case study of a primary school class in a bilingual English-Swedish school (1 uppl.). Stockholm: Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet. ISBN: 9789177973102
    Läsanvisning:Sidan 41 till 58. Länk till avhandlingen: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1205724/FULLTEXT01.pdf
    Bok / Antologi
  • Vetenskapsrådet. (2024). God forskningssed. Stockholm.
    Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet.
    Myndighetspublikation
  • Vinterek, M. (2008). Elevers textläsning - en undersökning med hjälp av enkäter. I C. Rönnqvist, & M. Vinterek (Red.), Se skolan - forskningsmetoder i pedagogiskt arbete ( ss. 13-25). Umeå: Umeå universitet.
    Läsanvisning:Valda delar. PDF finns i kursrummet.
    Kapitel i bok (antologi)
  • (2015). Teorins roll i kvalitativ forskning. I G. Ahrne, & P. Svensson (Red.), Handbok i kvalitativa metoder (2 uppl., ss. 208-219). Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:PDF finns i kursrummet.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Vetenskapliga rapporter, kompendium, artiklar och avhandlingar om ca 300 sidor tillkommer..
    Text