Alvunger, D., & Wahlström, N. (Red.). (2018). Evidensbaserade skolan: svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik (Första utgåvan). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127817616
Läsanvisning:Introduktionskapitlet
Övrigt:Kapitelutdrag kommer finnas tillgängligt i kursrummet
Bok / Antologi
Aminoff, C. (2021). Skrifspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1. (Doktorsavhandling, Linköpings universitet, Linköping, Linköping Studies in Behavioural Science 235).
Övrigt:Länk till avhandling kommer finnas tillgänglig i kursrummet
Avhandling
Dimenäs, J. (2020). Vetenskap och beprövad erfarenhet : forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129188
Bok / Antologi
Ejlertsson, G. (2019). Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik (Fjärde upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144131443
Bok / Antologi
Fejes, A., & Thornberg, R. (Red.). (2024). Handbok i kvalitativ analys (4 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147150298
Bok / Antologi
Larsen, A. K. (2018). Metod helt enkelt : en introduktion till samhällsvetenskaplig metod (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151100111
Bok / Antologi
Mikkonen, S., & Lundqvist, C. (2024). Hur gör vi det osynliga synligt?. ATENA Didaktik, 6(1), 1-12. DOI: 10.3384/atena.2023.5187
Övrigt:Länk till text kommer finnas tillgänglig i kursrummet
Tidskriftsartikel
Skolverket. (2020). Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (Första upplagan). Stockholm: Skolverket. ISBN: 9789175593517
Läsanvisning:Kapitel 1 och 5
Övrigt:Länk till text kommer finnas tillgänglig i kursrummet
Bok / Antologi
Svensson, P. (2015). Teorins roll i kvalitativ forskning. I G. Ahrne, & P. Svensson (Red.), Handbok i kvalitativa metoder ( ss. 208-219). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112241
Läsanvisning:Kapitel 14
Övrigt:Kapitelutdrag kommer finnas tillgängligt i kursrummet
Kapitel i bok (antologi)
Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147127788
Läsanvisning:Kapitel 1
Övrigt:Kapitelutdrag kommer finnas tillgängligt i kursrummet
Bok / Antologi
van Bommel, J., Palmér, H., & Ebbelind, A. (2024). Division i förskoleklassen genom problemlösning och problemformulering. Forskning om undervisning och lärande, 12(2), 68-84. ISSN: 2001-6131
Övrigt:Länk till artikel kommer finnas tillgänglig i kursrummet
Tidskriftsartikel
Vetenskapsrådet. (2024). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.
Övrigt:Länk till text kommer finnas tillgänglig i kursrummet
Myndighetspublikation
Vinterek, M. (2008). Elevers textläsning - en undersökning med hjälp av enkäter. I C. Rönnqvist, & M. Vinterek (Red.), Se skolan - Forskningsmetoder i pedagogiskt arbete ( ss. 13-25). Umeå: Umeå universitet.
Övrigt:Länk till artikel kommer finnas tillgänglig i kursrummet
Kapitel i bok (antologi)
Walldén, R. (2022). ”Räknas detta också som text?” Lässtrategier i ett ämnesintegrerat arbete med läromedelstexter. Utbildning och lärande, 16(1), 27-50.
Övrigt:Länk till artikel kommer finnas tillgänglig i kursrummet
Tidskriftsartikel
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.