1. Teknikens utveckling och den naturvetenskapliga världsbilden
Darwin, C. (1871). Om arternas uppkomst genom naturligt urval eller de bäst utrustade rasernas bestånd i kampen för tillvaron (-). Stockholm: L. J. Hierta.
Läsanvisning:Kapitel 14
Övrigt:Text kommer finnas tillgänglig i kursrummet
Bok / Antologi
Hansson, L., Leden, L., & Jönsson, A. (2022). Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap : för agens i vardag och samhälle (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151106847
Bok / Antologi
Jackelén, A. (2009). Bråket om Darwin och vår herre – en onödig kontrovers. I H. Klein, & S. Edman (Red.), Darwin och Vår Herre. En festskrift (1 uppl., ss. 54-69). Stockholm: Verbum.
Övrigt:Text kommer finnas tillgänglig i kursrummet.
Kapitel i bok (antologi)
Johansson, M., & Sandström, M. (2022). Undervisa i teknik : för lärare i grundskolan (Tredje upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151109244
Bok / Antologi
Pleijel, H. (2022). Ekologi : en introduktion (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151107141
Hansson, L., Leden, L., & Jönsson, A. (2022). Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap : för agens i vardag och samhälle (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151106847
Bok / Antologi
Johansson, M., & Sandström, M. (2022). Undervisa i teknik : för lärare i grundskolan (Tredje upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151109244
Bok / Antologi
Junkala, H. (2023). Balansakter - kroppar, sexualiteter och det oväntade: kritiska och didaktiska perspektiv på sexualundervisning inom biologiämnet. (Doktorsavhandling, Umeå universitet, Umeå). Hämtad från https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1821038/FULLTEXT01.pdf.
Svensson, M. (2011). Att urskilja tekniska system - didaktiska dimensioner i grundskolan. (Doktorsavhandling, Linköpings univeristet, Linköping, Studies in Science and Technology Education 33). Hämtad från https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:382726/FULLTEXT01.pdf.
Övrigt:ca. 25 sidor
Avhandling
Uddling, J., & Lindholm, A. (2022). Att identifiera och beskriva naturvetenskapligt ämnesläsande i språkligt heterogena mellanstadieklassrum. Acta Didactica Norden, 16(1), 1-23. DOI: 10.5617/adno.9245
Tidskriftsartikel
Åkesson Nilsson, G. (2021). Våra byggstenar : grundläggande kemi för grundlärare f-6 (4 uppl.). Rödeby: Gunilla Åkesson Nilsson. ISBN: 9789151905020
Bok / Antologi
Östklint, O., Johansson, S., & Anderberg, E. (2012). Fysik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144076652
Bok / Antologi
3. Lärande för hållbar utveckling
Bengtsson, D., Weiland, M., & Anderhag, P. (2017). Innehåller silver kol? – en studie om elevers begreppsanvändning när de arbetar med kolets kretslopp. Forskning om undervisning och lärande, 5(1), 6-25. DOI: 10.61998/forskul.v5i1.27457
Tidskriftsartikel
Eriksson, A., Gericke, N., & Olsson, D. (2023). Fotosyntesundervisning 2.0: Kraftfull kunskap och en vidgad syn på fotosyntesundervisning. Utbildning & Lärande, 17(2), 79-97. DOI: 10.58714/ul.v17i2.15856
Tidskriftsartikel
Hansson, L., Leden, L., & Jönsson, A. (2022). Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap : för agens i vardag och samhälle (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151106847
Bok / Antologi
Johansson, M., & Sandström, M. (2022). Undervisa i teknik : för lärare i grundskolan (Tredje upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151109244
Bok / Antologi
Nyberg, E. (2008). Om livets kontinuitet Undervisning och lärande om växters och djurs livscykler - en fallstudie i årskurs 5. (Doktorsavhandling, Göteborgs universitet, Göteborg, Studies in Educational Sciences 271). Hämtad från https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/18826/1/gupea_2077_18826_1.pdf.
Avhandling
Pleijel, H. (2022). Ekologi : en introduktion (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151107141
Sund, P., & Sund, L. (2017). Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122592
Bok / Antologi
Åkesson Nilsson, G. (2021). Våra byggstenar : grundläggande kemi för grundlärare f-6 (4 uppl.). Rödeby: Gunilla Åkesson Nilsson. ISBN: 9789151905020
Bok / Antologi
Östklint, O., Johansson, S., & Anderberg, E. (2012). Fysik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144076652
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.