Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2023-07-11

Läs- och skrivinlärning för förskollärare i förskoleklass (GSV2P9)

H3G3B (HT23, 25%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, U)

Litteratur

  • Alatalo, T. (2017). ”Kalle, du kan ju läsa!” Förskoleklasslärare synliggör förskoleklasselevers skriftspråksutveckling. Nordic Journal of Literacy Research, 3(0), 1-18. DOI: 10.23865/njlr.v3.479
    Tidskriftsartikel
  • Alatalo, T. (2021). Högläsning: didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137889
    Bok / Antologi
  • Alatalo, T. (Red.). (2019). Läsundervisningens grunder (2 uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN: 9789151102764
    Bok / Antologi
    Alternativ litteratur
    • Alatalo, T. (Red.). (2023). Läsundervisningens grunder (3 uppl.). Gleerups Utbildning AB. ISBN: 9789151109046
      Bok / Antologi
  • Alatalo, T. (2018). Språkstimulans och skrivundervisning i förskoleklass. Lärportalen. Modul: Tidig skrivundervisning. Skolverket. Hämtad 2023-06-21 från http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1217720/FULLTEXT01.pdf.
    Webbsida
  • Alatalo, T., & Johansson, A. (2021). Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Forsling, K., & Tjernberg, C. (Red.). (2020). Skrivundervisningens grunder (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151102788
    Bok / Antologi
  • Frank, E., & Herrlin, K. (2018). Stavning – bokstavlig begrundan. Modul: Tidig skrivundervisning. Skolverket. Hämtad 2023-06-21 från https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR148711.
    Webbsida
  • Gibbons, P. (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (4 uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828772
    Bok / Antologi
  • Hagberg-Persson, B., & Westman, M. (2017). Kartläggning och bedömning av den tidiga läsutvecklingen. Modul: Tidig läsundervisning. Skolverket. Hämtad 2023-06-21 från https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR165652.
    Webbsida
  • Hedman, C. (2018). Läsförståelse med flera språk som resurs. Modul: Tidig läsundervisning. Skolverket. Hämtad 2023-06-21 från https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR149403.
    Webbsida
  • Lundberg, I., & Herrlin, K. (2014). God läsutveckling: kartläggning och övningar (3 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127437517
    Bok / Antologi
  • Malmsten, S. (2018). Språkets struktur. Lärportalen. Modul: Tidig skrivundervisning. Hämtad 2023-06-21 från https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR160642.
    Webbsida
  • Skolverket. (2012). Greppa språket – ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Hämtad från https://www.skolverket.se/getFile?file=2573.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2019). Hitta språket. Nationellt kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass. Hämtad från https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen#h-Hittaspraket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2017). Nya språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1-6. Hämtad från https://www.skolverket.se/getFile?file=6420.
    Myndighetspublikation
  • Taube, K. (2013). Barns tidiga skrivande (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144095189
    Bok / Antologi
  • Tjernberg, C., & Alatalo, T. (2018). Fokusskiften i skrivundervisningen. Lärportalen. Modul: Tidig skrivundervisning. Skolverket. Hämtad 2023-06-21 från http://du.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1217719&dswid=6325.
    Webbsida
  • Wedin, Å. (2017). Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144116822
    Bok / Antologi
  • Westman, M. (2018). Text och textbegrepp. Modul: Tidig skrivundervisning. Skolverket. Hämtad 2023-06-21 från https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR165655.
    Webbsida
  • Wiksten Folkeryd, J. (2018). Innehåll i elevtext. Lärportalen. Modul: Tidig skrivundervisning. Skolverket. Hämtad 2023-06-21 från https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR148785.
    Webbsida
  • Wolff, U. (2017). Ordavkodning och läsflyt. Lärportalen. Modul: Tidig läsundervisning. Skolverket. Hämtad 2023-06-21 från https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR149349.
    Webbsida
  • Lundberg, I. (2007). Bornholmsmodellen – vägen till läsning. Språklekar i förskoleklass. Stockholm: Natur och Kultur. eller Lundberg, I., Rydkvist, M. & Strid, A. (2018). Bornholmsmodellen – språklekar i förskoleklass. Stockholm: Natur och Kultur.
    Text