Aronsson, P. (2004). Historiebruk: att använda det förflutna (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144036795
Läsanvisning:Valda delar, s. 77-85. Finns som pdf i kursrummet.
Bok / Antologi
Artzi-Pelossof, N. B. (1996). There are no birds in Auschwitz. I In the name of sorrow and hope ( ss. 97-113). Alfred A. Knopf Inc.
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet
Kapitel i bok (antologi)
Ateek, N. S. (1989). Justice, and only justice : a Palestinian theology of liberation (1 uppl.). Maryknoll, N.Y: Orbis Books. ISBN: 0883445409
Läsanvisning:kap 3. Being Palestinian and Christian in Israel. sid 50-73
kap 4. The Bible and Liberation: A Palestinian Perspective sid 74-114 kan läsas som fördjupning
Övrigt:pdf i kursrummet
Bok / Antologi
Bekerman, Z., & Zembylas, M. (2010). Fearful symmetry: Palestinian and Jewish teachers confront contested narratives in integrated bilingual education. Teaching and Teacher Education, 26(3), 507-515. DOI: 10.1016/j.tate.2009.06.010
Tidskriftsartikel
Bekerman, Z., & Zembylas, M. (2017). Mediating Collective Memories and Official Histories in Conflict-Affected Societies: Pedagogical Responses to “Individual” Narratives and Competing Collective Memories. I in International Perspectives on Teaching Rival Histories ( ss. 133-153). Palgrave Macmillan.
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet. Sidor 133-153
Kapitel i bok (antologi)
Berg, M., & Persson, A. (2022). The Didactic Function of Narratives: Teacher discussions on the use of challenging, engaging, unifying, and complementing narratives in the history classroom. Historical Encounter, 9(3), 1-17.
Tidskriftsartikel
Deldén, M., & Törnegren, G. (2020). Identitet, etik och historiemedvetande: En analys av filmen Sameblod som potentiellt undervisningsmaterial i ämnena religionskunskap och historia. Utbildning och lärande, 14(1), 65-85. Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-35110.
Tidskriftsartikel
Frank, A. W. (2012). Letting stories breathe : a socio-narratology (2 uppl.). The University Of Chicago Press. ISBN: 9780226004839
Läsanvisning:Läses i urval. pdf finns i kursrummet
Bok / Antologi
Golan-Agnon, D. (2021). Teaching Palestine on an Israeli university campus : unsettling denial (1 uppl.). London,UK: Anthem Press. ISBN: 1785275011
Läsanvisning:pdf finns i kursrummet
Bok / Antologi
Groth, B. (2002). Judendomen : kultur, historia, tradition (1 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127073890
Läsanvisning:kap 15. Från katastrof till nytt hopp, sid 281-308
kap 14. Nya tider sid 261-280 kan läsas som fördjupning
Övrigt:pdf i kursrummet
Bok / Antologi
Nordgren, K. (2006). Vems är historien?: historia som medvetande, kultur och handling i det mångkulturella Sverige (1 uppl.). Umeå: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet. ISBN: 9172641282
Läsanvisning:Valda delar, s. 13-51. Finns som länk i kursrummet.
Bok / Antologi
Olofsson, H. (2014). Narrativa förkortningar i historieundervisningen: Några möjligheter och problem. I Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning: Nordiske bidrag til samfunnsfag- og historiedidaktikk ( ss. 152-172). Fagbokforlaget.
Kapitel i bok (antologi)
Olsson, S., & Sorgenfrei, S. (Red.). (2021). Islam : en religionsvetenskaplig introduktion (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147143702
Läsanvisning:kap 5, 6, 9
Övrigt:pdf i kursrummet
Bok / Antologi
Porat, D. A. (2004). It's Not Written Here, but This Is What Happened: Students' Cultural Comprehension of Textbook Narratives on the Israeli-Arab Conflict. American Educational Research Journal, 41(4), 963-996.
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet
Tidskriftsartikel
Schierenbeck, I. (2020). Låst läge i splittrat Israel (1 uppl.). Stockholm: Utrikespolitiska institutet. ISBN: 9789175074542
Stone-Mediatore, S. (2003). Reading across borders : storytelling and knowledges of resistance (1 uppl.). New York: Palgrave Macmillan. ISBN: 0312295669
Törnegren, G. (2022). I skuggan av en utopi: judiska identiteter och meningsskapande i en jerusalemitisk kvinnas livsberättelser. I Den nya människan: om mänsklighetens ständiga strävan att omskapa sig själv (1 uppl., ss. 101-126). Gidlunds förlag.
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet
Kapitel i bok (antologi)
Törnegren, G. (2013). Utmaningen från andra berättelser: en studie om moraliskt omdöme, utvidgat tänkande och kritiskt reflekterande berättelser i dialogbaserad feministisk etik. (Doktorsavhandling, Uppsala universitet, Uppsala, Uppsala Studies in Social Ethics 42). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-13460.
Läsanvisning:Valda delar s. 127-262
Avhandling
Törnegren, G. (2023). Vem är du? Vem är jag? Och hur kan jag bedöma när våra världar möts?. Acta Didactica Norden, (kommande), 1-20.
Läsanvisning:finns som pdf i kursrummet
Tidskriftsartikel
Tillkommer artiklar och annan litteratur på ca 200 sidor samt annan typ av media.
Text
Referenslitteratur
Bekerman, Z. (2018). Working towards Peace through Education: The Case of Israeli Jews and Palestinians. Asian Journal of Peacebuilding, 6(1), 75-98. DOI: 10.18588/201805.00a046
Tidskriftsartikel
Clark, A., Vinterek, M., & Åström Elmersjö, H. (Red.). (2017). International perspectives on teaching rival histories : pedagogical responses to contested narratives and the history wars (1 uppl.). Basingstoke: Palgrave Macmillan. ISBN: 978-1-137-55431-4
Bok / Antologi
Nussbaum, M. C. (2008). Nationalism and Development: Can there be a Decent Patriotism?. Indian Journal of Human Development, 2(2), 259-278. DOI: 10.1177/0973703020080201
Övrigt:Länk i kursrummet
Tidskriftsartikel
Persson, S. (2012). Palestinakonflikten (6 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144072296
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.