Alexandersson, U., & Swärd, A. (2015). Estetiska lärprocesser (Lärportalen: Modul Tematiska arbetssätt och digitala verktyg. Del 6 Estetiska lärprocesser.). Stockholm: Skolverket.
Myndighetspublikation
Andersson, M. (2014). Berättandets möjligheter: Multimodala berättelser och estetiska lärprocesser. (Doktorsavhandling, Luleå tekniska universitet, Luleå, Institutionen för konst, kommunikation och lärande Avdelningen för pedagogik språk och ämnesdidaktik).
Läsanvisning:valda delar.
Avhandling
Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger Malmö: Gleerups.
Bok / Antologi
Breili, R., Jonsson, J., & Lundberg, S. (2016). Estetiska lärprocesser i matematikundervisningen. Nämnaren, (3), 81-85.
Tidskriftsartikel
Bronäs, A., & Runebou, N. (2016). Ämnesdidaktik : en undervisningskonst (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Colnerud, G. (2017). Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Davidsson, B., & Dimenäs, J. (Red.). (2007). Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik (Första upplagan). Stockholm: Liber.
Läsanvisning:(sid. 10-20, 30-46)
Bok / Antologi
Frelin, A. (2012). Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Haddon, M. (2004). Den besynnerliga händelsen med hunden om natten Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Bok / Antologi
Irisdotter, S., Paulin, A., & Grönlien Zetterqvist, K. (2009). Etik i professionellt lärarskap Malmö: Gleerup.
Läsanvisning:Valda delar.
Bok / Antologi
Jönsson, K. (Red.). (2016). Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147117192
Läsanvisning:valda delar.
Bok / Antologi
Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (4 uppl.). Stockholm: Liber.
Läsanvisning:Valda delar.
Bok / Antologi
Levinsson, M., & Nordlund, A. (2018). En samtida diskurs om hjärnans betydelse för undervisning och lärande: Kritisk analys av artiklar i lärarfackliga tidskrifter. Utbildning och lärande, 12(1), 7-22.
Samuelsson, M. (2017). Lärandets ordning och reda : ledarskap i klassrummet Stockholm: Natur & Kultur.
Bok / Antologi
Skolverket. (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket.
Myndighetspublikation
Skolverket. (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
Myndighetspublikation
Skolverket. (2018). Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
Myndighetspublikation
Vetenskapsrådet. (2017). God forskningsed (VR1708). Stockholm: Vetenskapsrådet.
Läsanvisning:Valda delar.
Myndighetspublikation
Widhe, O. (2017). Kroppslighet och läsintresse (Lärportalen: Modul Stimulera läsintresse. Del 5: Läsning och estetiska läsprocesser). Stockholm: Skolverket.
Myndighetspublikation
Tillkommer: Aktuella styrdokument, artiklar (ca 200 sid), egen vald högläsningsbok (för relevant årskurs), multimodal text samt tidigare läst ämnesdidaktisk litteratur i svenska och matematikdidaktik eller motsvarande.
Text
Referenslitteratur
Chambers, A. (2014). Böcker inom och omkring oss (4 uppl.). Stockholm: Gilla böcker.
Bok / Antologi
Helenius, O., & Johansson, M. (Red.). (2018). Att bli lärare i matematik Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Körling, A. (2017). Textsamtal & bildpromenader Stockholm: Lärarförlaget.
Bok / Antologi
Liberg, C., & Smidt, J. (Red.). (2019). Att bli lärare i svenska Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Schött, K. (2015). Studentens skrivhandbok (3 uppl.). Stockholm: Liber.
Skolverket. (2008). Den andra möjligheten : estetik och kultur i skolans lärande. Myndigheten för skolutveckling.
Övrigt:se www.skolverket.se
Myndighetspublikation
Skolverket. (2013). Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (Forskning för skolan). Stockholm.
Övrigt:se www.skolverket.se
Myndighetspublikation
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.